Facebook en Twitter leidt helft van de werknemers af. & Wat vinden jullie? Blokkeren ja of nee?

Bijna de helft van de werknemers in Nederland raakt wel eens afgeleid van zijn of haar werk tijdens werkuren. Voor zelfs 27% van deze mensen heeft dit negatieve gevolgen voor de werkprestaties.

Drie op de vijf werknemers mogen van hun baas vrij op sociale netwerk sites onder kantooruren.
Bij 20% van de werknemers is een site als Facebook geblokkeert.

http://www.nu.nl/internet/2587164/helft-werknemers-afgeleid-facebook-en-twitter.html

De sites blokkeren op kantoor zelf alleen lijkt mij niet erg efficient aangezien de mensen via de mobiele telefoon nog altijd makkelijk op Facebook en dergelijke kunnen komen. Wie weet (?) komt er in de toekomst wel een mogelijkheid om deze sites binnen een gebouw te blokkeren.

Wat vinden jullie?
Moeten sites als Facebook en Twitter standaard worden geblokkeert voor werknemers tijdens werktijd?
En voor studenten dan? Als de mogelijkheid er zou zijn, moeten deze sites dan worden geblokkeert tijdens college-uren?

 

7 Comments on “Facebook en Twitter leidt helft van de werknemers af. & Wat vinden jullie? Blokkeren ja of nee?”

  1. Mannie20 says:

    Naar mijn mening heeft het geen zin om deze sites te blokkeren. ”Social loafing” heeft altijd al een rol gespeeld sinds de uitvinding van Internet. Mensen zitten namelijk niet alleen op SNS tijdens hun werk, maar zij checken ook o.a. hun email. Het is denk ik belangrijk dat werknemers gewoon hun deadlines van die dag behalen. Vele toepassingen op Internet zijn trouwens ook een groot onderdeel van bedrijven geworden. Als werknemers zich gewoon nog aan hun taken houden vind ik dat ze af en toe best eens hun SNS mogen checken. Het is vervolgenshun probleem wanneer blijkt dat het ”even Twitter checken momentje” is uitgelopen tot het einde van de werkdag.

  2. claudiacornelisse says:

    Om eerlijk te zijn zou ik er niet blij mee zijn. Ik ben immers een van de personen die op Facebook zit als ik even geen werk te doen heb, zoals nu ;). Ik denk echter wel dat het voor werknemers beter zou zijn. Als je op Facebook zit achter de computer hoeft een werknemer niet door te hebben dat je met privézaken bezig bent, als je de hele tijd op je mobiele telefoon bezig bent, valt dit wel op. Daarom denk ik dat het wel enig nut zou hebben.

  3. wfilius says:

    Het is een moeilijk dilemma, wat betreft het blokkeren van zulk soort sites. Aan de ene kant heeft het waarschijnlijk nut want mensen raken hierdoor minder afgeleid, kunnen zich beter concentreren. Ze kunnen nog steeds wel via hun mobiele telefoon erop komen, maar dit is wel lastiger om te doen omdat je niet constant aan je telefoon kan zitten.
    Aan de andere kant hebben deze sites ook hun positieve uitwerking, zoals gebleken is uit het artikel waarin staat dat mensen innovatiever zijn geworden.
    Naar mijn mening zouden deze sites als er echt teveel tijd aan wordt besteed, als blijkt dat de prestaties van een medewerker er onder leiden, dan vind ik dat deze sites tijdens werktijd geblokkeerd moeten kunnen worden. Wat betreft studenten tijdens college uren, leren doe je voor jezelf, als je twee jaar langer door moet studeren omdat je altijd op twitter zit ligt dat aan jezelf;).
    Ik vind dus dat mensen dit zelf in de hand hebben en hun eigen verantwoordelijkheid hebben ten aanzien van werk en studie.

  4. rsr870 says:

    (Sorry mensen, ik begrijp even niet waarom ik eerst toestemming moet geven voordat jullie wat kunnen antwoorden op mijn blog. Ik heb jullie nu toestemming gegeven, als iemand een makkelijkere oplossing weet dan hoor ik het graag! 😉 )

  5. fvk2010 says:

    Ik denk dat dit om 2 redenen niet te controleren is:
    1) Allereerst is het praktisch niet te doen: je kan simpel zeggen van we blokkeren Facebook, maar er zijn natuurlijk altijd omwegen. Daarnaast zijn praktisch alle grote websites tegenwoordig interactief (nieuwssites, fora, e.d.) en kan je daarmee nooit voorkomen dat mensen Internet niet uitsluitend voor werk kunnen gebruiken.
    2) Het probleem zit denk ik een stuk dieper: niet alleen de afhankelijkheid van mensen van SNS (het feit dat onze hormonen hier op reageren zegt al genoeg), maar ook uberhaupt het verlies aan controle op Internet. Wie is er nog verantwoordelijk voor wat daar gebeurt? Hoe monitor je het? Je kan niet als baas continu een schuin oog op de Twitters van je werknemers houden, dat is niet wenselijk en leidt bovendien af van waar het probleem daadwerkelijk over gaat, dat neem je niet weg door mensen die ene post of tweet af te nemen. En of we de social media-verslaving nu cold turkey moeten gaan aanpakken weet ik niet.

  6. Gaby2305 says:

    Inderdaad, ik ben het ook eens met de eerder genoemde argumenten. Natuurlijk zijn er ook andere vormen van social loafing, zoals inderdaad je mail checken. En wat te denken van de nieuwe ”veilingsites” zoals vakantieveilingen.nl en groupon.
    Natuurlijk klopt het dat werknemers en/of studenten sneller afgeleid zijn door sociale media zoals facebook en twitter en wellicht hun werk beter verrichten als deze afleidingen er niet waren, maar blokkeren lijkt me niet erg handig. Ten eerste zijn er genoeg omwegen om alsnog op deze sites terecht te komen (zoals inderdaad ook een mobiele telefoon) en eerlijk is eerlijk in veel beroepen zijn de sociale media juist hard nodig deze dagen. Denk maar aan alle reclame die wordt gemaakt voor bepaalde bedrijven en merken via deze sites.

    En hoe inefficient zou het wel niet zijn als VOOR ONS (met een vak als sociale media) SNS worden geblokkeerd?

  7. charissaserena says:

    Ik vind dat het persoonlijk gebruik van SNS een groot deel eigen verantwoordelijkheid is. Net als de verantwoordelijkheid om je werk op tijd af te hebben. Zolang alle ‘interessante’ website je niet te veel afleiden vind ik dat deze niet geblokkeerd hoeven worden. Ik denk dat het juist goed is om zo af en toe even wat anders te kunnen doen, zo blijf je geconcentreerd. Wanneer je van bijv. 9-5 blind staart op iets loop je al snel het risico geen frisse inzichten meer te creëren. Met af en toe een ‘break’ blijf je geconcentreerder. Maar dat moet natuurlijk ook weer niet de spuigaten uit lopen. En daar komt de eigen verantwoordelijkheid weer om de hoek kijken..


Leave a Reply

