Google+ Assignment

Ik heb een Google+ account aangemaakt voor deze cursus. Enige tijd geleden werd er wat over op het nieuws verteld. Verder heb ik er niemand over gehoord. Mijn kennissenkring op mijn account is dan ook maar beperkt. Eigenlijk heeft niemand die ik ken een account op Google+. Nu is het ook zo dat ik eigenlijk nergens Gmail voor gebruik dus mijn adressenboek heeft 0 contacten erin. De enige mensen die ik op Google+ heb komen uit dit vak. Daarom is de enige kringen die ik in gebruik heb: vrienden en studie. Het gebruik van deze kringen spreekt eigenlijk voor zich, de mensen die ik van de studie ken die staan in de kring studie en mijn vrienden staan in de kring vrienden. De kring vrienden blijft denk ik klein, ook als Google+ gaat groeien en er meer mensen een account aanmaken. Dit omdat ik alleen mensen tot mijn vriendenkring reken die ik ook “offline” spreek en met wie ik een vertrouwensband heb en die dus alles van me mogen weten. De overige bestaande kring familie en de kring kennissen komen natuurlijk dan ook van pas voor familieleden en mensen die je af en toe spreekt of tegenkomt maar verder niet tot je vrienden rekent.

Ik zou niet teveel moeite doen en veel kringen aanmaken. Dit ook om het mezelf gemakkelijk te maken. Hoe meer kringen je hebt hoe meer je moet letten op wat in welke kring te zien is en wat niet. Als je het eenvoudig houdt hoef je je hier minder druk om te maken.

Voor zakelijke relaties zou ik echter wel nog een aparte kring aanmaken. Je wilt immers niet dat zij bijvoorbeeld foto’s van je zien op een feestje waar de alcohol rijkelijk vloeide.  

Ik vind het idee van kringen erg goed gevonden van Google. Je wilt niet dat iedereen in dezelfde mate op de hoogte is van wat er allemaal in je leven afspeelt. We hebben verschillende identiteiten die we willen presenteren en aan de hand van deze kringen kan dit makkelijker.

Ik denk overigens dat mijn kringen niet heel erg zouden verschillen qua privacyinstellingen. Voornamelijk  de zakelijke contacten zouden verschillen. Naar je zakelijke contacten wil je namelijk professioneel overkomen, naar kennissen, familie en vrienden hoeft dit niet. Deze kringen zullen meer overlapping tonen. Hoewel er natuurlijk wel verschillen in zullen zitten. Je kennissen en familie hoeven niet alles te weten over de date die je hebt gehad en dergelijke zaken.

Wat ik niet zo goed snap is dat je alleen een Google+ account kan aanmaken als je door iemand bent uitgenodigd. Op deze manier zal het minder snel groeien dan bijvoorbeeld Facebook, wat door iedereen aangemaakt kan worden, ook als je nog niemand kent.

Inmiddels heeft Facebook ook een optie waarmee je kringen kunt maken, het is natuurlijk niet exact gelijk aan Google+, maar het idee is er. Ik denk daarom ook dat ik niet veel gebruik zal maken van Google+ en dat het niet net zo een groot succes als Facebook zal worden. Veel mensen zitten immers al bij Facebook en zullen zich waarschijnlijk afvragen waarom ze de moeite zouden nemen om een heel nieuw netwerk op te bouwen bij Google+. Daar komt ook nog eens bij dat een heleboel mensen nog geen account bij Google+ hebben, waardoor het netwerk ook kleiner zal zijn dan op Facebook.

Leave a Reply

