Eventuele gevolgen van mobiele telefoongebruik

De meeste van ons zijn in het bezit van een smartphone. We pingen, whatsappen, internetten en bellen er op los. Toch zijn er ook een aantal nadelen aan het gebruik van mobiele telefoons, die al eerder aan het licht zijn gebracht door wetenschappers. Er werd bijvoorbeeld geconcludeerd dat gebruikers van mobiele telefoons klagen over vermoeidheid, hoofdpijn en andere symptonen (Oftedal, Wilén, Sandström en Mild, 2000). Ook het neerleggen van een mobiele telefoon naast je bed zou voor onrustige nachten zorgen.

Ik las een artikel op de website van Nu.nl met een aardig schokkende titel: ”Mobiele telefoons mogelijk kankerverwekkend”. Niet zo prettig om te horen wanneer je blackberry je beste vriend of vriendin moet voorstellen. Kankerexperts van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldde dat het gebruik van mobiele telefoons de kans op bepaalde soorten hersenkanker mogelijk vergroot. Bij het woord mogelijk werd ik al iets meer gerustgesteld. Een definitieve conclusie is er dus nog niet, maar ik vind de voorspellingen al best heftig.

Wat vinden jullie van de uitspraken van het WHO? Als nu blijkt dat het verband gelegd kan worden, zouden jullie dan het gebruik van je mobiele telefoon verminderen? Of zou het jullie niets uitmaken?

One Comment on “Eventuele gevolgen van mobiele telefoongebruik”

  1. Jacquemijne says:

    Deze discussie over het wel of niet kankerverwekkende effect van gebruik van mobiele telefoons speelt al jaren en het fascineert mij. Ik kan mij nog herinneren dat een vriendin 5 jaar geleden een speciaal muntje op haar telefoon had geplakt. “Dat vermindert de straling en daarmee kans op kanker”. De introductie van UMTS was ook een spektakel toentertijd.
    De uitspraak van de WHO doet veel mensen denk ik opschrikken. Het is natuurlijk niet de eerste de beste bron die beweert dat het gebruik van mobieltjes mogelijk de kans op kanker vergroot. Echter, het is gebaseerd op basis van één onderzoek. Daarbij komt waren de deelnemers aan het onderzoek zware gebruikers, zo meldt deze bron: http://www.automatiseringgids.nl/technologie/telecom/2011/23/groei-mobiele-telefonie-maar-minder-hersenkanker.aspx. Tevens staat er in deze bron dat het aantal mensen met hersenkanker in de VS sinds 1991 is gedààld. Na wat extra Google speurwerk kwam ik nog meer recente artikelen tegen die in tegenspraak zijn met elkaar; het lijkt haast een ‘welles-nietes spelletje’. Daarbij komt houd ik zelf altijd te stelling aan dat alles waar ‘te’ voor staat niet goed is. Te veel gebruik van mobiele telefonie lijkt mij inderdaad niet goed, maar om de vergelijking extreem te trekken (en misschien ook een discussie op gang te brengen…): als ik vanaf nu alleen nog maar wortels zou eten – wat in eerste instantie een gezond product lijkt – kleur ik uiteindelijk oranje en is de kans groot dat ik na verloop van tijd enorme gezondheidsproblemen krijg met mogelijk kans op maag- of darmkanker. Concluderend en antwoord gevend op de vraag hierboven: de uitspraak van de WHO vind ik overdreven (als er écht een significant verband bestaat, zou daar direct op geanticipeerd worden, lijkt mij). Mocht er een verband zijn dan gaat de telefoon linea recta de schroothoop op. Liever gezond zonder mobiel, dan ongezond altijd en overal bereikbaar zijn.


Leave a Reply

