Google+, het nieuwe Facebook?

Google komt met een nieuw project: Google+, een nieuw sociale netwerksite. Het nieuwe aan deze sociale netwerksite is dat je sociale contacten kunt indelen in cirkels en vervolgens gericht informatie kunt delen met de mensen in deze verschillende cirkels. Nog een sociale netwerksite erbij was mijn eerste gedachte, maar toch heb ik de proef op de som genomen en ben het eens gaan proberen. Google+ zou een concurrent moeten gaan worden voor Facebook, maar of dit Google gaat lukken…

Het eerste probleem deed zich al snel voor: geen Google Account en na een kleine rondvraag bij wat vrienden bleek geen van hen Google+ te gebruiken, laat staan dat ze wisten wat het inhoudt. Gevolg hiervan is dat ik alleen kan fantaseren en nadenken over hoe ik deze sociale netwerksite zal gebruiken en helaas niet heb kunnen experimenteren met de beruchte cirkels.

Hoofdcategorieën in mijn leven zijn familie, vrienden, school, werk en sport, wat dan ook goede categorieën zullen zijn voor cirkels om mijn sociale contacten in te delen. Toch komen de eerste bedenkingen al snel, want wie reken je bijvoorbeeld tot je familie? Zijn dat alleen naaste familieleden, of vallen achter-achternichtjes en –neefjes hier ook onder? Hetzelfde geldt voor de categorie vrienden: wie kun je echt vrienden noemen en wie vallen meer onder de categorie kennissen? Het onderscheid dat ik hier zal maken zal het onderscheid zijn tussen ‘goede vrienden’, met wie je alles wilt delen, en ‘vrienden’, waarmee je minder snel je hele hebben en houwen wilt delen. De categorieën school, werk en sport zullen een minder groot probleem vormen, aangezien dit meer afgebakende categorieën zijn. Het enige probleem zou misschien je baas kunnen zijn, want wil je wel dat je baas de informatie leest die je deelt met collega’s? Een oplossing zou kunnen zijn om bepaalde collega’s ook onder de categorie vrienden te plaatsen. Overlap tussen de cirkels is onvermijdelijk, aangezien bepaalde personen uit mijn categorieën school, werk en sport ook onder de categorie vrienden of goede vrienden kunnen worden geplaatst. Misschien moet er als laatste ook nog maar een ‘overige’ cirkel komen voor de mensen waar je eigenlijk niks (meer) mee hebt en die tot geen van de categorieën behoren.

Zal Google+ met zijn idee over de verschillende cirkels werkelijk een concurrent worden van Facebook? Het idee van de cirkels is naar mijn beleving best handig. Zo heb je bijvoorbeeld geen last meer van moeders die lezen wat je het weekend allemaal hebt uitgespookt en foto’s zien van dat ene feestje waar je het wel erg gezellig had. Ook je baas hoeft zo tegenwoordig niet meer te lezen dat jij gezellig met vriendinnen aan het winkelen bent terwijl je je ziek hebt gemeld op het werk (het is maar een voorbeeld, ik spreek niet uit ervaring!)
Om Google+ daadwerkelijk een concurrent van Facebook te laten worden is volgens mij meer nodig dan alleen een goed uitgewerkt idee. Ik kan dit sociaal netwerk nog wel heel handig vinden, maar als niemand van mijn sociale contacten er gebruik van maakt heb ik er niets aan.

Om even terug te gaan naar Facebook, een tijdje geleden had ik helemaal niets met dit sociaal netwerk en dacht het dan ook nooit te gaan gebruiken. Totdat veel van mijn vrienden er wel gebruik van maakte en er gesprekken werden gevoerd over of ze ‘dit en dat hadden gelezen op Facebook’. Er werden grapjes gemaakt over dat ik er niet bij hoorde, omdat ik geen Facebook had, maar langzamerhand ga je je bijna echt buitengesloten voelen. Dus uiteindelijk ben ook ik aan de Facebook en, wie had dat ooit gedacht, maak ik er dagelijks gebruik van.

Google+ heeft nog vele leden nodig om zover te kunnen komen als Facebook. Dit zal veel tijd in beslag nemen en Google zal veel moeten gaan adverteren. Om eerlijk te zijn denk ik dat de meeste mensen een beetje moe worden van al die sociale netwerksites. De meeste mensen hebben hun handen al vol aan Facebook en Twitter, dus ik betwijfel of Google+ een rage gaat worden. Maar zeg nooit nooit, want ik had ook nooit gedacht dat ik Facebook zou zijn gebruiken, en misschien zeg ik dat over een tijdje ook wel over Google+.  Het idee van de cirkels lijkt dus erg handig, maar de concurrentie van andere sociale netwerken is groot. Misschien een samenwerking tussen Google+ en Facebook; Facebook met cirkels?

Leave a Reply

