”google+_assignment”

Aangezien de hele Social Media klas een Google+ account heeft aangemaakt moest ik er toch ook een keer aan geloven. Hieronder lezen jullie mijn ervaring (die veel zal lijken op die van jullie).

Bij het maken van een account op Google+ had ik nooit eerder van de naam gehoord. Ja Google, de zoekmachine, maar de plus erachter maakte het dan weer net wat mysterieuzer. Dit mysterieuze ging al snel over in een totale chaos: wat zijn in godsnaam cirkels?  Een tweede account aanmaken op Facebook was makkelijker geweest. Maar dat hoorde niet bij de opdracht. Na een tijdje ronddwalen op mijn account begon ik het principe stukje bij beetje te begrijpen. Maar toen kwam ik bij de grote vraag: wat doe ik op Google+ zonder vrienden? Nu schijnt het dus dat de mensen die een Gmail account hebben hun contactpersonen kunnen verplaatsen naar Google+. Jullie raden het natuurlijk al, ik heb geen Gmail account. Geen vrienden voor mij dus, behalve alle studenten uit de Social Media klas.

Weer terug naar de cirkels. Hoeveel cirkels zou ik maken en hoe zou ik deze noemen? Ik zou in totaal drie cirkels maken. De eerste cirkel bestaat uit familie, waaronder paps, mams, zusjes, etc. Ik noem deze cirkel heel origineel ”Familie”. De tweede cirkel noem ik ”Vriendinnen”, waaraan ik mijn hechte vriendinnengroep toevoeg. De derde en laatste cirkel gebruik ik voor kennissen. Hieronder vallen dus mensen die ik geen vrienden noem, maar wel ergens van ken. De personen in deze groep kunnen erg verschillend zijn: van VU studenten tot mensen waarmee ik ooit eens contact heb gehad. Alles op een hoop dus, eh cirkel.

Heel leuk en aardig allemaal, dat idee van die cirkels, maar naar mijn mening zijn zij ook ingewikkeld. Per cirkel kun je namelijk een bericht sturen dat niet zichtbaar is voor mensen in de andere cirkels. Dit betekent dus dat een bericht speciaal voor VU studenten ook terecht kan komen bij oude klasgenoten van de middelbare school. Deze personen staan namelijk in dezelfde cirkel maar hebben natuurlijk niets aan deze informatie. Toch vind ik het ook teveel moeite om per persoon na te gaan in welke van de 1, 2, 3, 4, 5 of 6 (?) cirkels hij of zij past. Dat gaat me iets te ver. Ik heb wel eerst overwogen om meerdere cirkels te maken, maar ik heb het idee dat ik het mezelf dan alleen maar moeilijker maak. Stel je voor dat je je familie, vrienden, vriend/vriendin, VU studenten, klasgenoten van de middelbare school, klasgenoten van de basisschool, mensen van het uitgaan etc. etc. etc. moet indelen? Dan word je toch gillend gek? Ik hou het daarom maar op slechts 3 cirkels.

Nu ik zo ongeveer 20 keer het woordje cirkel heb laten vallen eindig ik mijn blog met een mening over Google+. Naast het feit dat ik weinig vrienden heb op Google+, hoef ik er niet nog een SNS bij. Ik heb genoeg aan Facebook en Twitter. De cirkels zijn zeker origineel en leuk bedacht, maar zij kunnen niet op tegen de wall, posts en tweets van mijn andere twee accounts. Mij zul je in ieder geval niet meer zien op Google+ (Google- was naar mijn idee een betere naam geweest).

Leave a Reply

