Google+

Voordat ik aan deze minor begon had ik wel eens van Google+ gehoord maar ik had me er nooit in verdiept. Ik heb genoeg aan Facebook, dacht ik. Nu we voor Sociale Media een account moesten aanmaken had ik voor het eerst een reden om Google+ eens te bekijken. Omdatik dus nog maar net een Google+ account heb, heb ik nog maar weinig contacten en gebeurt er nog vrij weinig in mijn kringen. Daarom zal ik in het vervolg van deze assignment doen alsof ik net zoveel vrienden op Google+ heb als op Facebook.

 

Allereerst zou ik er voor kiezen om niet te veel kringen te maken. Het idee van kringen vind ik een goed idee maar door heel veel kringen te maken wordt het juist weer minder overzichtelijk. Het idee van de kringen is dan teniet gedaan naar mijn idee. Het aantal kringen wat al standaard in Google+ staat lijkt me dan ook een goed begin. In de kring “Vrienden” zou ik ook mijn echte vrienden plaatsen. Dus mensen waarmee ik vaak face-to-face contact heb en vaak mee afspreek. Het voordeel van zo’n kring is dan dat je je groep vrienden allemaal bij elkaar hebt staan. Dit maakt iets afspreken met de hele groep ook makkelijker. Verder zou ik met mijn “Vrienden” kring alles delen wat ik nu op Facebook met iedereen deel. Wat dat betreft veranderd er dus niet zo veel.

 

In de kring “Familie” zou ik vanzelfsprekend mijn familie plaatsen. In deze kring zullen dan vooral nichtjes en neven staan want de oudere generaties in mijn familie zijn (nog) niet echt bezig met sociale media. Maar mochten mijn ouders besluiten ook Google+ te gaan gebruiken dan komen zij uiteraard ook in deze kring. Met deze kring zou ik minder delen dan met mijn vrienden omdat mijn familie geen foto’s van een avondje stappen hoeft te zien. Wel kan je met deze kring makkelijker contact onderhouden met familie die je niet zo vaak ziet.

In de kring “Kennissen” zou ik mensen plaatsen waar ik wel (eens) mee om ga maar die ik niet tot mijn echte vrienden reken, zoals collega’s of oude schoolvrienden waar ik nu minder mee om ga. Ik zou met deze kring minder delen dan met mijn vrienden, maar zij mogen best een vakantiefoto’s of ‘onzin updates’ zien. Ik vind het namelijk ook leuk om op de hoogte te blijven van wat zij doen.

De kring “Volgen” gebruik ik om bekende en voor mij interessante sporters, artiesten, dj’s en dergelijke te volgen. Ik vind het leuk om deze mensen te volgen en te weten wat zij doen. Daarvoor gebruik ik nu voornamelijk Twitter maar dit kan ook prima met Google+.

Daarnaast heb ik ook een kring “Minor VU” gemaakt. Hier staan alle mensen die ik ken van de minor en van de VU. Met hen zou ik voornamelijk studiegerelateerde dingen delen, geen vakantiefoto’s bijvoorbeeld. Maar foto’s van een avond uit met mensen van de VU juist weer wel.

Hoewel ik de kringen van Google+ een goed idee vind, zal ik ze zeker niet altijd strikt hanteren. Zo zullen sommige mensen in meerdere kringen staan en zal ik een goede studievriend eerder in mijn “Vrienden” kring zetten dan in de “VU” kring. Ik zie de kringen dan ook als een handige tool om mensen in te delen en te bepalen wat je met wie deelt maar zal er niet heel veel mee bezig zijn. Bovendien vraag ik me af of het op een gegeven moment niet vermoeiend wordt om al die mensen in te delen als je veel vrienden hebt. Zeker als je bij sommige mensen niet goed weet waar je ze moet plaatsen en niet te veel kringen wilt hebben. Maar dit zal de tijd uit moeten wijzen, voorlopig is het nog erg stil in mijn kringen!

Leave a Reply

