Google+: Facebook of Meer?

Google is weer met iets nieuws gekomen, genaamd Google+. Toen ik dit hoorde, had ik geen idee wat het moest voorstellen. Was het een revolutionair iets, was het iets als Google Earth of was het weer een test van Google? Eerlijk gezegd boeide mij het totaal niet. Tot ik het ineens te horen kreeg in het college Social Media. Het was een Scial Network Site. Het eerste wat mij te binnen schoot was hoe origineel Google weer bezig was. Na Myspace, Hyves en Facebook komt Google ook even met hun eigen social site. Laat ik dus maar een kijkje nemen op Google+.

Aangezien ik al Facebook gebruikte, zou ik normaal gesproken niet aan denken om nog een nieuwe account aan te maken bij een andere social network site. Ik vond het al een gedoe om van Hyves naar Facebook te gaan, dus om nu weer te gaan switchen lijkt mij iets teveel van het goede. Waarom de moeite en tijd insteken in iets wat je eigenlijk al hebt? Toch heb ik maar een account aangemaakt bij Google+, alhoewel ik er wel bij moet vermelden dat dit onder dwang was (nog net geen pistool tegen mijn hoofd) en na een paar dagen ermee spelen ben ik tot enkele conclusies gekomen. Het lijkt verdacht veel op Facebook. Toen ik voor het eerst op mijn startpagina kwam, leek het net of ik naar mijn Facebook zat te kijken, maar dan met iets andere kleurtjes en andere kleine dingen. Beter goed gejat dan slecht bedacht zal ik maar zeggen.

Een groot verschil wat mij opviel was de “kringen”die je kon aanmaken. Bij Google+ is het blijkbaar mogelijk om je vrienden in verschillende groepen te kunnen onderverdelen. Wat het nut hiervan is weet ik nog niet precies. Misschien komt dit doordat ik nog maar twee mensen op mijn Google+ heb. Ik ben echter benieuwd of mijn vrienden kunnen zien in welke groep ze zitten. Het lijkt mij nogal een gedoe om iedereen in een bepaalde kring te zetten en wie zet je waar. Je broertje of zusje zet je uiteraard in je familiekring, maar hoe ga jij je vrienden indelen? Goede vrienden en minder goede vrienden? Vrienden en vage mensen? Voor mensen die er de tijd voor hebben en dit leuk vinden, zal dit een welkome extra zijn. Ik vind het zelf geen toegevoegde waarde hebben, maar dat is mijn mening.

Een ander iets wat Google toegevoegd heeft zijn games. Facebook had al vage spelletjes als Farmville etc. Je kon natuurlijk verwachten dat Google dit ook zou doen en guess what, they did. Ze hebben dit meteen goed aangepakt door bekende spelletjes toe te voegen als Angry Birds en Bejeweled etc. Ik moet nu wel eerlijk zeggen dat de spelletjes de voornaamste reden was dat ik bleef hangen op Google+.

Laat ik nu maar mijn verhaal afronden. Ga ik Google+ gebruiken? Voorlopig nog niet, misschien in de verre toekomst. Ik hoef dan tenminste geen account meer aan te maken, aangezien ik nu al een trotse bezitter ben van een account. Is Google+ hetzelfde als Facebook of meer? Tot nu toe vind ik Google+ bijna identiek aan Facebook, maar met een paar kleine extra`s. Voorlopig blijf ik bij Facebook. Just my two cents…

3 Comments on “Google+: Facebook of Meer?”

  1. IRGIORGIO says:

    Ik vind het echt geen extra’s hebben meer. Ik heb gisteren ook lijsten aangemaakt op Facebook en nu kan ik rustig kiezen wie mn updates mogen zien als ik iets post. Kan zelfs 1 of 2 mensen eruit halen bijvoorbeeld. Plus Facebook heeft meer games. Vind het echt niet zo waardevol idd, van Hyves naar FB was al vervelend, denk dat meer mensen dat hebben ondervonden.

  2. henkdegraaf90 says:

    Ik ben het in principe wel eens met alles wat hier geschreven is. Tot nieuwe inzichten leidt het niet maar het is wel duidelijk.

  3. claudiacornelisse says:

    Leuke titel ;)!


Leave a Reply

