De kringen van Google+

In het tijdperk van de sociale netwerken en met het succes van Facebook en Twitter doet ook Google een poging, Google+. Recent gaf Google het startsignaal voor het project wat nu nog in zijn testfase zit. Dit leidt er toe dat men momenteel alleen lid kan worden van Google+ op uitnodiging. Nu moet dit niet zo een probleem zijn, aangezien er 150 uitnodigingen verstuurd kunnen worden wanneer iemand eenmaal lid is.

Toch heb ik het idee dat het nog niet zo wil lukken met Google+. Mijn contacten bestaan dan momenteel dan ook uit maar drie mensen, waarvan twee om dezelfde reden zich hebben aangemeld op Google+ als ik, namelijk dit vak. Mijn andere contactpersoon is een familielid. Op Google+ kom ik dan nu ook niet verder dan twee ‘kringen’, familie en VU-contacten.

Daarom beeld ik mij het idee van de kringen van Google+ in op het populaire Facebook. De eerste kring die ik kan maken is met familieleden. Vrij veel familie zit op Facebook, al is een groot deel niet echt actief (lees: oudere ooms en tantes die proberen mee te gaan met de hype rond Facebook, maar na het aanmelden en een actieve eerste dag Facebook lijken te vergeten). Mijn vermoeden is dan ook dat ze niet veel van mijn statusupdates en geplaatste foto’s bewonderen. Eventuele statusupdates met betrekking op de soms toch wat saaie familiebijeenkomsten zal ik voor de zekerheid toch afschermen voor deze groep. Je weet het maar nooit!

De volgende kring zal ‘Vrienden’ worden. Voor deze groep zal ik niet zo snel wat afschermen. In het echte leven deel ik namelijk ook vrijwel alles met deze groep, dus waarom niet op een sociaal netwerk.

De rest van mijn vriendenlijst bestaat uit kennissen. Hier wordt het ingewikkeld. Wat wil ik delen met welke kennissen? Het begrip ‘kennis’ is vrij breed en dat blijkt dan ook wanneer ik hier nu over nadenk. Voor het gemak zal ik een groot deel van mijn kennissen in de vriendenkring plaatsen. Ik zet toch niet zo snel alle ins en outs van mijn leven op het internet, dus ook niet op een sociaal netwerk (zelfs niet als alleen vrienden het kunnen lezen). Deze groep kennissen (mensen die verder weg van mij staan dan vrienden, maar wel zo dichtbij dat ik geïnteresseerd ben ik hun levens (en zij misschien dus ook in die van mij) mogen dan ook gerust alles lezen wat ik op het internet plaats. Voor de overgebleven kennissen, die dus nu echt in een aparte groep staan, kan ik op deze manier toch bepaalde statusupdates en foto’s afschermen, bijvoorbeeld vakantiefoto’s.

Het idee van de kringen op Google+ is dus zo slecht nog niet. Echter moet ik er zelf nog erg aan wennen en vind ik het vooral lastig om de kringen in te delen. Daarom hou ik het voorlopig bij Facebook en als ik niet wil dat bepaalde mensen alles lezen/zien wat ik op internet zet, zijn er twee opties.

  1. Ik zet het niet op internet.
  2. Ik voeg deze mensen niet toe aan mijn vriendenlijst.

Maar de tijd zal het leren. Nu Facebook het kringensysteem ook min of meer gaat toepassen, zal het over een tijdje misschien normaal zijn om je contacten te groeperen en updates af te schermen. En dan wordt het misschien zelfs voor mij een gewenning!

Leave a Reply

