Google +

Voor het vak Sociale Media werd ons gevraagd (met een kleine aandrang) om meerdere sociale media accounts aan te maken. Zo ook Google +. Bij het noemen van deze media bleven de herkennende kreten over deze media uit. Google wat? Blijkbaar heeft het concept Google behalve zijn legendarische zoekmachine nog een ander concept ontwikkelt dat zij net zo groot willen maken. Zou dan toch prettig zijn als dit wat bekender zou zijn onder het grote publiek.

Zelf was ik er nooit opgekomen om een account aan te maken voor Google + of uberhaupt willen maar voor het vak heb ik het toch moeten doen. Wat mij meteen al stoorde aan Google + was de lege layout. Er kwam totaal geen spontaniteit of iets creatiefs van af. En dan kan je ook nog eens alleen door een uitnodiging toegang krijgen tot Google + (dank aan mijn medestudente). Erg omslachtig. Na het aanmelden krijg je wel een nette mail binnen waar Google + je van harte welkom heet (alle beetjes helpen he..) met daarin een uitleg hoe je met Google + moet omgaan. Ik heb dit dan ook nodig om mijzelf wegwijs te kunnen maken in de voor mijn gevoel nogal ‘platte’ indeling.

Na het aanmelden ga ik maar eens aan de slag met het indelen van mijn kringen. Aangezien ik niemand in mijn omgeving heb die aan Google + doet, moet ik het doen met mijn groepsleden van Sociale Media (mijn dank is groot). Ik behoud de 4 orginele kringen; vrienden, familie, kenissen en volgen. Na wat moeite (het lukte mij op de een of andere manier niet om de mensen te plaatsen in de kringen, ze bleven er niet in) zaten zij toch allemaal in de kring vrienden. Tot op heden heb ik nog niet uitgevogeld wat de toevoegende waarde is van deze kringen. Het idee dat je hierdoor kan scheiden welke informatie je met welke mensen deelt snap ik. Maar als bepaalde informatie voor een 1 of 2 mensen bedoeld zijn, deel je dat toch alleen met hen? Daar heb ik geen kringen voor nodig..

Ik kom dan ook tot de conclusie dat Google + niks voor mij is. Dit vooral omdat bijna niemand die ik ken hier gebruik van maak en ik op deze manier geen sociaal media contact kan onderhouden. Ik ben groot voorstander van Facebook en blijf dit nog steeds. Een fijn overzicht van alles wat je wil met prima privacy opties waardoor nog steeds niet alles van jou zichtbaar hoef te zijn voor mensen waarvan jij dat niet wil. Google + zal mij dan ook zeker niet meer terug zien na het afsluiten van dit vak..

Leave a Reply

