Google+: Kringen en meer

We maken een kringetje
Van jongens en van meisjes
We maken een kringetje
Van tra-la-la

DUS. Google +. Het nieuwe Facebook? Op dit moment telt mijn Google+ zeven contacten. Nog niet heel erg uitgebreid dus. Echter, tot dusver ziet het concept er erg goed uit. Ik kan mij wel vast een voorstelling maken van hoe ik mijn contacten in kringen zou indelen.

 Wat mij het eerst opvalt, is dat er een kleine beschrijving staat als je op de kringen staat. Zo staat er bijvoorbeeld bij vrienden: ‘’Je echte vrienden: de vrienden waar je gerust je privézaken mee bespreekt’’. Misschien kan ik op basis van deze beschrijvingen een betere indeling maken? Allereerst zou ik een kring maken genaamd VU. Deze kring bestaat dan uit mijn studiegenootjes, onder andere de mensen van het sociale media vak. Dan komen meteen de eerste vragen boven, want eigenlijk zijn er binnen deze VU kring weer ‘’mini-kringen’’. Er zijn namelijk wat studiegenootjes die zijn uitgegroeid tot goede vrienden, dus deze plaatsen we dan maar in de kring vrienden. Dan zijn er ook nog de andere mensen van de VU waar ik wel mee praat, maar geen hier boven genoemde privézaken mee bespreek. Tot slot hebben we dan nog de groep van de VU waar ik eenmalig mee heb samengewerkt, maar verder niets mee deel. Om het mezelf niet te moeilijk te maken laten we beide groepen maar in de VU kring staan.

 Dan hebben we de kring familie. Wederom, om de chaos een beetje minimaal te houden stoppen we hier maar alle familieleden in. Nichten, neven, tantes, mijn ouders en noem het maar op. Oké, dit was een inkoppertje. Verder staan er in de kring vrienden mijn beste vrienden/vriendinnen. Mensen waar ik dus wel mijn ‘’privézaken mee bespreek’’. Dit doe ik uiteraard niet via sociale media zoals Google+, dus heeft het eigenlijk wel zin om een kring te maken voor deze mensen? Op hoeveel kringen zitten we nu? Ik vind het nu al ingewikkeld worden. Ik zou nog een kring met kennissen maken. Hier zitten de mensen in van bijvoorbeeld de middelbare school, mensen die ik via via ken of die ik heb leren kennen met uitgaan en dergelijke. Als we daar allemaal aparte kringen voor moeten maken zijn we eindeloos bezig. Uiteraard zijn er ook weer wat mensen van bijvoorbeeld een middelbare school die wel tot de vrienden kring behoren.

 

Eerlijk gezegd, lijken me het allemaal eindeloze keuzes. Zoals ik hierboven al zei het concept ziet er goed uit. Zo op het eerste gezicht lijkt het mij niks te hebben wat Facebook niet heeft. Statusupdates, foto’s delen en ook al werkt Facebook niet met kringen ook hier kun je bepaalde statusupdates wel of niet met bepaalde mensen delen. Het ‘’kringen idee’’ moet ik nog maar aan wennen. Ik zou nooit een statusupdate doen die alleen voor mijn vrienden is want die spreek ik genoeg in real life, dan zou ik ze vervelen met informatie die ze al bekend is. Wat nou als ik iets wil delen met mijn VU kring, maar ook met een gedeelte van mijn kennissen? Hoor ik daar dan weer een aparte kring roepen?

 Ik zou het fijn vinden iemand te spreken die erg bekend is met en erg actief is op Google+. Zijn of haar mening horen. Wat voegt Google+ toe aan alle aspecten die we al kennen van Facebook? Hoe goed en mooi het er ook uit ziet, ik vind het allemaal nog al een onnodige chaos in mijn kleine overbezette hoofdje veroorzaken. Echter, misschien zal dat mijn reactie zijn bij elke nieuwe SNS? Hebben we niet genoeg aan wat we nu hebben?


 

2 Comments on “Google+: Kringen en meer”

  1. kimdenisepot says:

    Heel herkenbaar stuk. Misschien weet Google zelf ook nog niet wat de toegevoegde waarde is, aangezien ze nog in een testfase zitten, en naar mijn weten is dit zelfs niet heel erg gepromoot. Ik ben benieuwd of het nog erg gaat veranderen als Google onze blogs zou lezen.

  2. Jacquemijne says:

    Inderdaad, nóg een SNS erbij, ook ik zie momenteel alleen de verwarrende waarde en niet zozeer die belangrijke toegevoegde waarde.Tegelijk heb ik een bijna blind vertrouwen ontwikkeld naar Google toe: scholar, maps, e-mail, zoekmachine, ik gebruik het allemaal, het werkt perfect en heb er nooit problemen mee. Wellicht ‘overwint’ Google wel hiermee, het vertrouwen van de consument? Bij Google heb ik vaak het idee dat ze dan tóch met een speciale feature alle cyberharten weten te veroveren. In ben benieuwd en houd het in de gaten…


Leave a Reply

