Google+ nog een manier om te spioneren

Google+, de nieuwe social network site? Zelf had ik wel een van google+ gehoord, maar nooit de behoefte gehad om meteen een profiel aan te maken. Al bleek dat dit niet eens mogelijk was zonder uitnodiging. Maar goed, google+ account aangemaakt, bleek dat helemaal niemand een account had. Langzaam maar zeker kwamen wel de mensen van het vak sociale media met een account en degene die ik ken, heb ik dan ook toegevoegd.

Vervolgens ben ik gaan kijken hoe het in elkaar zat. Google+ werkt met kringen, streams en huddles. Eigenlijk alles wat facebook ook heeft, alleen heet het net even anders. Bij de huddle kan je met elkaar chatten, op de streams kan je berichten, videos en dergelijke posten en in de kringen kan je, je contacten verdelen in verschillende groepen.

De standaard cirkels die je kan gebruiken zijn familie, kennissen, volgen en vrienden. Zelf kan je nog andere cirkels aanmaken om te gebruiken. Bij het indelen van de cirkels heb ik gekeken naar mijn ‘vrienden’ op facebook, aangezien ik op google+ vrij weinig mensen heb. Ik heb de volgende cirkels gebruikt:

  • Gezin
  • Familie
  • Vrienden
  • Kennissen
  • Kennissen school
  • Docenten
  • Vakantie vrienden

Ik heb voor deze verdeling gekozen, omdat ik denk dat er zo op een duidelijke manier onderscheidt wordt gemaakt tussen alle verschillende personen. In de cirkel ‘gezin’, komen dan mijn ouders, zus en vriend. Voor mij is dit mijn gezin en de mensen die ik dagelijks thuis tegen kom. Dan heb je de cirkel ‘familie’, dit is de rest van mijn familie, behalve dan mijn ouders en zus. Zij staan namelijk al bij ‘gezin’. In ‘familie’ komen dus mijn ooms, tantes, neven en nichten. Voor mijn vrienden en kennissen heb ik ook verschillende cirkels aangemaakt. Zo is er de cirkel ‘vrienden’, voor de vrienden die ik vaak zie en spreek. Voor de rest van mijn kennissen heb ik verschillende groepen aangemaakt. Kennissen zijn de mensen die ik wel zie, maar verder niet veel mee heb. Zo heb ik kennissen die ik alleen op  de VU zie en kennissen uit mijn woonplaats en van vroeger. Deze heb ik verdeeld om daar goed onderscheidt in te hebben. Dan heb ik nog een cirkel ‘vakantie vrienden’, deze cirkel heb ik aangemaakt omdat deze mensen geen Nederlands spreken en daarmee mijn berichten in het Nederlands niet kunnen lezen. Hun moet ik in het Engels berichten of in een andere taal. Tenslotte heb ik een cirkel ‘docenten’. Hierin zitten de docenten die ik in mijn lijst heb staan.

Ik ben zelf niet een heel actief op mijn sociale netwerken. Af en toe zet ik wat neer en dan mag ook eigenlijk iedereen dit wel lezen. Maar als ik wel meer zou posten, dan zou ik wel een aantal dingen niet zichtbaar maken voor bepaalde mensen. Zo zou ik dingen die alleen mijn vrienden en gezien weten, alleen voor hen zichtbaar maken. Bijvoorbeeld dingen over school, zou ik de docenten toch niet laten lezen. In principe mogen mijn gezin en vrienden alles wel van mij weten. Voor de rest van de cirkels zou ik toch wat meer dingen privé houden. Om roddels te voorkomen en omdat niet iedereen alles van mij hoeft te weten.

Dus google+ is nog niet wat het zou kunnen zijn. Het is een leuk, nieuw social network site, maar het lijkt enorm veel op facebook en andere social network sites. Ik denk dat google+ toch met een aantal vernieuwende aspecten moet komen, om net zo groot te worden als facebook en twitter. Ik ben benieuwd of ze dit gaat lukken. Maar ondertussen, hebben we wel weer een nieuw netwerk om alles en iedereen in de gaten te houden.

Leave a Reply

