Google+ scoort een dikke min!

Een verplichting, niets meer, niets minder. Zo voelde het om een account voor Google+ te moeten aanmaken. Vanaf het moment dat ik de website van Google+ opende voelde het al niet goed. Begin deze week heb ik mijzelf al verloochend door een twitter aan te maken, en nu deze er ook nog bovenop.

Goed, om te proberen mijn bias opzij te zetten ging ik er mee aan de slag: mailadres, wachtwoord, de bekende rituelen van het aanmelden voor een site. Na een activatie via e-mail had ik er dan 1 aangemaakt. En dan? Ik zag een complete blanke pagina voor me, met een paar vaste kringen (Vrienden, familie, kennissen) en een leeg veld waarin nog niets gedeeld was. Ik ging aan de slag met de kringen; een kring voor mijn sportclub, een kring voor de VU, een kring voor een select groepje vrienden waar we altijd vaste dingen meedoen, een kring voor een ander vriendengroepje. Ik heb zelfs de groep van oude klasgenoten nog opgesplitst in aparte groepen, groepen waarmee je bepaalde banden had en met wie je vrij weinig banden hebt. Zo leek het in ieder geval al wat voller (niet dat deze kringen zo vol zitten hoor, ken amper iemand met Google+). En ook ik moet zeggen dat het idee dat je sommige dingen alleen met die vrienden kan delen en niet met iedereen best een goed idee is.

Maar wat verder? Als ik naar alle functies kijk, dan zie ik gewoon een slap aftreksel van Facebook voor me, met dingen die je kan delen, foto’s die je kan uploaden, mogelijkheden om vrienden te herkennen in foto’s en uiteraard een profiel waarin je voor de zoveelste keer jezelf moet voordoen zoals je misschien maar gedeeltelijk bent. Een vrolijk lachende foto erboven en de volgende fake-identiteit van Frank is geboren. En dan weer denk ik, wat voor toevoeging is dit nu op Facebook? Het mysterieuze aspect dat je geen idee hebt tot welke kring je bij welke persoon behoort?

Het handige is dus wel dat je kan specificeren: mijn vakantiefoto’s deel ik met 1 groep: mijn vrienden (waar een groot deel van mijn sportclub en de 2 aparte vriendengroepen ook toe behoren). Sportfoto’s deel ik met iedereen, en bepaalde foto’s van vroeger bijvoorbeeld zijn alleen zichtbaar voor de oud-klasgenoten.

Een ander aspect wat volgens mij een enorm zwaktebod is, is de mogelijkheid om dit medium te koppelen aan andere sociale media als Facebook, Messenger of Twitter. Het getuigt volgens mij dat Google+ helemaal niet er op uit is om kwalitatief een beter product neer te zetten, maar dat dit product gewoon een verlengstuk is van Google’s machtstrijd op Internet, waarin zij op alle vlakken proberen hun netwerk zo groot mogelijk te maken. Het is een compleet kleurloze pagina, en als Facebook iets gevorderder zou zijn in het specifiek kunnen delen van bepaalde informatie met bepaalde vrienden, dan zou Google+ werkelijk geen 1 voordeel hebben t.o.v. Facebook.

Daarnaast hoeven die kringen wat mij betreft niet zo erg. Ik zet toch niet al mijn informatie op het Internet, en wat ik er dus op zet mag wat mij betreft iedereen binnen mijn netwerk zien. Wil ik echt wat gevoeligere foto’s/videos/berichten met bepaalde mensen delen, dan stuur ik dat groepje mensen wel een e-mail. Wat mij betreft is Facebook wel genoeg dus.

Frank

3 Comments on “Google+ scoort een dikke min!”

  1. kimdenisepot says:

    Leuk stuk! Denk je niet dat ze toch enigszins origineel zijn? Facebook maakt nu gebruik van ”lists” en dat kwam (als ik het goed heb) pas na dat Google + met de kringen is begonnen.

  2. fvk2010 says:

    Dank je! Klopt wat je zegt hoor; ik probeer ook te zeggen dat ze met die kringen wel origineel zijn. Ik zeg alleen dat het voor mij niets toevoegt aan Facebook, het dominante sociale netwerk. Kan best dat Google eerder dat idee had dan Facebook maar dat vind ik nog niet echt een reden om een compleet nieuw netwerk te creeren waar we weer allemaal tijd in moeten steken. Het duurt namelijk wel even voor je weer een nieuwe online identiteit hebt opgebouwd…

  3. stefanboerlage says:

    Mooi dat je ook nog even dat machtsstrijd-onderwerp aansnijdt! Zo zie ik het namelijk ook. Alsof Google bij zichzelf dacht; “Hé, Social Network Sites zijn tegenwoordig ook ontzettend populair, waarom zijn we nog geen marktleider op dat gebied?”
    Maar dat zou alsnog niet verklaren waarom het niet aan Facebook/Twitter gelinkt kan worden. Als ik in één klap al mijn Facebookvrienden (of op z’n minst een paar) naar Google+ zou kunnen verplaatsen, zou ik het misschien nog eens kans geven. Nu is het vrijwel uitgestorven, en dus nutteloos om te gebruiken.


Leave a Reply

