De kringen van Google+

Voorafgaand aan het vak sociale media had ik nog nooit gehoord van Google +. Dat werd al minder vreemd toen ik de uitnodiging van een studiegenoot accepteerde, er stond namelijk dat Google + zich in een testfase bevond en dat nog niet alles werkt zoals het zou moeten werken.

Google + draait eigenlijk om kringen, waardoor je contactpersonen makkelijker kan ‘beheren’. Nu heb ik al geen gmail-account en ik ken geen mensen die Google + gebruiken dus ik heb nu welgeteld 2 contactpersonen en die hebben zich om dezelfde reden bij Google + aangemeld als ik. Ik beeld me dan ook in hoe ik de kringen in zou delen als ik dezelfde mensen op Google + had als die ik op Facebook heb.

Mijn eerste kring zal een kring zijn voor familie. Het hele idee achter de kringen van Google + is dat je voor iedere kring kan bepalen wat je wel en niet wilt laten zien. Nu heb je voor familieleden altijd foto’s of statusupdates die je niet aan ze wilt laten zien en niet met ze wil delen. De familieleden die ik op Facebook heb zijn niet allemaal even actief en vaak zullen ze ook niets door hebben van statusupdates of iets dergelijks maar toch, voor alle zekerheid, is het handig als ze niet alles kunnen zien of lezen.

Mijn tweede kring zal de VU-kring zijn. Het is lastig om mensen die ik afgelopen 2jaar op de VU heb leren kennen in aparte groepen in te gaan delen. Met een aantal mensen heb ik een hele goede band opgebouwd en die zouden zo onder vrienden kunnen vallen. Met andere mensen kan ik het goed vinden maar dan heb ik er misschien één keer mee samengewerkt, dus dat valt dan weer niet onder vrienden maar het zijn ook geen kennissen. Met weer andere mensen heb ik weleens samengewerkt maar die zie of spreek ik nooit meer. Om voor al die verschillende soorten ‘relaties’ andere kringen aan te maken vind ik iets teveel van het goede, en een VU-kring lijkt me daarvoor een goede oplossing. Er zal één persoon zijn die toch onder vrienden zal vallen.

De volgende kring zal een kring zijn voor middelbare school. Op mijn Facebook heb ik heel veel contactpersonen die ik ken van de middelbare school. Daar zitten natuurlijk ook mensen bij die ik nu nog steeds spreek en zie maar die plaats ik in een andere kring. Ook voor deze kring geldt een beetje hetzelfde als voor de VU-kring. Sommige spreek en zie ik nooit meer, andere zie ik sporadisch nog wel eens ergens opduiken en met weer andere heb ik een lange afstandsband. Met deze mensen zal ik ook niet alles delen. Ik ben zelf altijd wel benieuwd hoe het met deze mensen gaat, maar meer op momenten als ik me verveel en dus even leuke statusupdates of foto’s wil bekijken. Mensen zullen dit wellicht ook met mij hebben, en daardoor voel ik niet de behoefte om alles met deze personen te delen.

De laatste kring zou een kring zijn voor vrienden. Onder vrienden vallen de mensen die ik regelmatig zie en spreek en met wie ik het leuk vind om mee te spreken. Hier vallen eigenlijk mensen onder van de VU en de middelbare school en een aantal mensen die ik op vakanties heb leren kennen maar die ik nu nog steeds regelmatig zie en spreek. Deze mensen in deze kring weten zo goed als alles van mij en ik zal dan ook weinig voor ze verbergen. Als ik bepaalde foto’s of dingen niet met ze wil delen, plaats ik dat ook niet op internet of Google +.

Het hele idee van kringen is prima,  alleen Google + is nog zo nieuw dat het nog geen groot succes is. Ik zou het zelf ook niet zo snel gaan gebruiken omdat je in principe hetzelfde doet als op Facebook, en ik denk dat je daar op ten duur ook contactpersonen zo kan indelen als op Google +. Je kan familieleden nu namelijk ook al apart benoemen op Facebook. Er zijn nu ook te weinig mensen op Google+ actief om te zeggen of ik het echt zou gaan gebruiken ja of nee. Nu blijft mijn voorkeur uitgaan naar Facebook.

Leave a Reply

