De kudde volgt vanzelf

Google+? Ja, wel eens van gehoord, maar dat het een Social Network Site (SNS) is? Nee, zover was ik nog niet. Voor deze opdracht had ik het ‘geluk’ dat ik een Gmail account heb. Helaas heeft dit mij tot nu toe nog geen actief netwerk opgeleverd.

Toen ik voor het eerst op Google+ kwam, begon ik met het indelen van mijn ‘kringen’. Een minder leuk klusje, aangezien Gmail ook alle contacten opslaat waar je ooit één mailtje naartoe hebt gestuurd. Als eerste vulde ik de kring Familie. Daarna zette ik mijn vrienden in de kring Vrienden. Vervolgens creëerde ik de kring VU voor alle VU contacten. Ook voegde ik de kring Stal toe voor deze contacten. Als laatst een kring genaamd Oppassen voor als de ouders van mijn oppaskinderen deze nieuw SNS ook gaan ontdekken. Ik heb dus in totaal vijf kringen. Bij het vormen van deze kringen, heb ik vooral gekeken naar wat praktisch zou zijn. Aan wie zou ik dezelfde berichten willen laten zien? En welke relatief grote groepen heb ik eigenlijk? Google+ lijkt mij namelijk vooral praktisch om grotere groepen van dingen op de hoogte te houden. Als ik iets aan een kleine groep mensen wil laten weten, zijn dit vaak dingen die ik niet op internet wil zetten. In dat geval zou ik eerder een mailtje sturen aan die kleine groep.

Door de cirkels is het mogelijk gericht bepaalde groepen mensen op de hoogte te houden. Ook zal ik misschien eerder bepaalde berichten wel plaatsen, die ik op Facebook bijvoorbeeld niet zou plaatsen, omdat niet iedereen dat hoeft te weten. In de kring Oppassen zou ik mijn contacten makkelijk op de hoogte kunnen houden van periodes waarin ik niet beschikbaar ben. De kring Stal zou ik gebruiken als ik hulp van iemand nodig heb, zodat ik niet iedereen hoef te bellen. Via de kring Familie zou ik op de hoogte kunnen blijven van ontwikkeling bij familie die niet in de buurt woont en vice versa.

Helaas is mijn Google+ netwerk nog niet erg actief, of beter gezegd: er gebeurt niks tot weinig. Toch verwacht ik dat Google+ zich positief zal ontwikkelen, zeker onder de mensen die niet graag alles open en bloot op internet willen zetten. Ondanks dat Facebook Google+ achterna gaat, verwacht ik dat Google+ misschien wel het nieuwe Facebook gaat worden als het makkelijker toegankelijk wordt. Voor wie denkt dat dit niet zo is: kijk eens naar hoeveel mensen van Altavista of Yahoo naar Google zijn gegaan, van Hotmail naar Gmail, van Internet Explorer of Firefox naar Google Chrome, van alle blogs bezoeken naar een (Google) Reader én van Hyves naar Facebook. Dus waarom niet van Facebook naar Google+? Daarnaast bestaat er natuurlijk al een groep ‘Google fans’ welke deze nieuwe SNS zeker zullen gebruiken. Als Google+ eenmaal op gang is, zullen mensen uiteindelijk ‘overlopen’. Mensen houden niet van veranderingen maar als een aantal ‘leiders’ eenmaal over gaan, volgt de ‘kudde’ vanzelf.

Ik ben er echter nog niet over uit wat het voordeel van deze nieuwe SNS voor bedrijven en merken is. Op welke wijze zal Google+ voor hen een toevoeging kunnen zijn naast de andere sociale media? De tijd zal het leren.

Leave a Reply

