Google+

Bij het aanmaken van een Google+ account liep ik al gelijk tegen het probleem aan dat je zonder uitnodiging van een Google+ deelnemer niet binnenkomt. Google+ mag dan wel in hun beginfase zitten, maar als je een groot social networking site wilt worden zul je toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Als je je wilt aanmelden voor Facebook hoef je ook niet eerst te wachten totdat er een plekje voor je vrij komt, toch?

Toen ik eenmaal toegelaten was tot het Google+ netwerk, dankzij de uitnodiging van Sonja Utz, heb ik eerst een profielfoto van mezelf geüpload. Zo ben ik in elk geval herkenbaar voor eventuele bekenden op Google+, als die er al zijn. Iedereen aan wie ik vroeg of zij Google+ kenden beantwoorden mijn vraag met hetzelfde antwoord: Nee, wat is dat dan? Ik had  dan ook niet verwacht dat er in het adresboek van mijn hotmail account mensen zouden zijn met Google+. En mijn verwachting was terecht. Niemand in mijn huidige contactenbestand heeft Google+. Na enkele uitnodigingen rond gestuurd te hebben naar mede Social Media cursisten werd mijn Google+ aanhang wat groter. Het aantal kringen wat ik werkelijk gebruik binnen Google+ zijn er 3; kennissen, familie en vrienden. Mijn medestudenten mogen wat mij betreft in de cirkel ‘vrienden’, mijn familie valt natuurlijk onder ‘familie’ en kennissen zijn de mensen die ik meer van vroeger ken maar nu niet echt meer contact mee heb.  Ik zou kunnen overwegen een cirkel aan te maken voor collega’s, maar gezien het geringe aantal collega’s (lees: 0) dat Google+ gebruikt heeft dit weinig nut. Misschien voor in de toekomst als Google+ wat groter is en mijn collega’s Google+ ook hebben ontdekt dat ik het alsnog kan doorvoeren, maar op dit moment is dat niet relevant.

Het delen van bepaalde informatie in bepaalde kringen vind ik echter wel een voordeel van Google+, je wilt natuurlijk niet dat je moeder leest hoe jouw stapavond is verlopen! Dat is meer informatie wat je met je vrienden deelt. Maar informatie met betrekking tot familietaferelen zijn dan weer handig om alleen met je familie te delen. Dat ene familieweekendje wat eraan komt is niet voor iedereen interessant om te weten hoe en wat er allemaal op de planning staat. Maar wat deel je dan met je kennissen? Dat zullen toch meer de standaard, veilige statusupdates zijn. En waarschijnlijk zal je die cirkel minder gebruiken dan die van je vrienden. maar de tijd zal het leren. Misschien als je meer bekend wordt met Google+, en hoe meer je het gebruikt, hoe meer je zal posten. Zowel voor je vrienden als voor je familie en kennissen.

Tot nu toe heeft Google+ mij nog niet echt weten te overtuigen. De lay-out van de site is erg primitief en komt saai over. Voor mijn gevoel zitten er weinig opties in het netwerk, waardoor ik er aardig snel op uit gekeken ben. De site ziet er voor mij niet aantrekkelijk uit, of prikkelt mij niet om door te klikken naar andere delen van Google+. Maar Google+ is nog in haar beginfase, wie weet wat de toekomst gaat brengen!

3 Comments on “Google+”

  1. guidomiller says:

    Wat betreft je vergelijking met Facebook aan het begin van je post; Google+ zit nog in een Beta testfase. Toen Facebook nog in de Beta zat konden alleen studenten op Amerikaanse universiteiten het gebruiken, dus wat dat betreft loopt Google aardig op schema.

  2. mvdl1991 says:

    @guidimiller; dat vind ik ook! Je moet google+ wat tijd gunnen om zich te ontplooien.. Want hoe meer mensen er gebruik van gaan maken, hoe eerder je geneigd bent er ook gebruik van te gaan maken, want iedereen moest toch op het begin ook aan fb wennen? Nu kun je haast niet meer zonder

  3. krs260 says:

    Ik vraag mij af hoe je de lay-out van Google+ dan graag zou willen zien? Ik denk namelijk dat het met de huidige lay-out juist zakelijk, rustig en overzichtelijk te noemen is. Google zal waarschijnlijk bewust gekozen hebben voor deze lay-out omdat ze een ‘volwassen’ SNS probeert op te zetten. Daarnaast heeft Facebook in principe ook een vrij saaie/rustige lay-out, dan zou je deze lay-out ook primitief kunnen noemen?


Leave a Reply

