Principieel Anti-Google+, een babySNS..

Natuurlijk moet je – als onderdeel van het vak Sociale Media – ook een Google+account aanmaken. Zelfs als je daar in de eerste plaats helemaal geen behoefte aan had. Zoals ik. Bij het uitkomen van Google+ werd deze site al zo ontzettend opghypet, dat ik mijn interesse abrupt verloor (overeenkomst met Twitter, iemand?). Maar goed, wat moet, dat moet.

En dus heb ik ook – met veel moeite – een account aangemaakt, (weet iemand wat het punt is van die invites, en de rare link met je Gmail/Youtube/Google/Hotmail/etc-account? Ik haat Google-overheersing!), en mijn 7 nieuwe Google+vrienden in groepen ingedeeld. Vrienden. Puur en alleen vrienden. Ik heb even getwijfeld of ik Sonja Utz nog bij kennissen zou plaatsen, zodat ik op Google+ mijn mening over Sociale Media zou kunnen spuien, maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Ik ben van mening dat iedereen die de moeite waard is om als contactpersoon te hebben, ook gewoon rustig “al” mijn statusupdates zou moeten mogen lezen. Net als op Facebook. Om deze reden heb ik ook nauwelijks iets veranderd aan de namen en activiteiten van mijn kringen. Iedereen is een vriend, en iedereen kan alles zien. Voor zover ik iets heb om te zien op mijn profiel.

Misschien moet ik hierbij namelijk ook vermelden dat ik totaal geen actieve Google+er ben. Ik maak geen posts, geef geen informatie – en dat lijkt me ook een beetje raar, voor 7 vrienden. Google+ zit wat mij betreft nog in een beginfase, waarbij weinig mensen een account hebben, en daardoor ook weinig andere mensen een account aan maken (of aan kunnen maken). Een soort BabySNS. Wat mij betreft hoeft dat ook niet te veranderen. Het feit alleen al dat Google+ een soort verbeterde Facebook wil worden, is voor mij genoeg om er principieel niet actief mee bezig te zijn.

Maar goed, principes zijn er om te verliezen. Ik schreef vroeg in mijn SNSleven ook Facebook grandioos af, omdat ik toen nog een actieve Hyver was – en van dat principe is nu ook niks meer over. Dus misschien tot over een jaartje of wat, Google+account!

3 Comments on “Principieel Anti-Google+, een babySNS..”

  1. fvk2010 says:

    Compleet mee eens! Een Google-overheersing is ook het laatste waar ik op zit te wachten.

    Maar als je je afvraagt of je naaar Google+ kan omdat je ook van Hyves naar Facebook bent gegaan is dat wel makkelijk te weerleggen denk ik zo. Allereerst heeft Facebook het absolute voordeel dat het een internationaal netwerk is ten opzichte van Hyves. Daarnaast zijn het de vele Apps die het een interessanter netwerk maken. Het klopt wel wat je zegt dat je natuurlijk ook mede bent geswitcht omdat je omgeving dat natuurlijk deed, maar dat was ook een beetje omdat Hyves het imago kreeg nogal kinderlijk te zijn. Ik zie niet in waarop Google+ het imago van Facebook zou kunnen overklassen, het lijkt in ieder geval niet iets waar Google actief mee bezig is.

    • stefanboerlage says:

      Ik denk dat Google+ nog wel een behoorlijk eind gaat komen, puur en alleen omdat het vernieuwend is. Het wordt op de markt gebruikt als anders (futuristisch? http://free2mob.com/wp-content/uploads/2011/07/evolution.jpg) en dat is iets wat de hippe en moderne mens onder internetters wel aanspreekt. En ik denk/verwacht, dat het overgrote deel van de internetters, die niet per sé het nieuwste van het nieuwste hoeven, op gegeven moment wel volgt. Geen idee of dat ook echt zo is, maar ik heb wel het vermoeden – vooral omdat het een SNS van Google is, waar toch moeilijk omheen te kijken valt.

  2. Jacquemijne says:

    Tot zover ben ik nog geen één blog tegengekomen waarbij iemand Google + boven een andere sociaal medium als Facebook plaatst. Logisch ook en ik heb zelf ook die mening en vind het vooral nogal veel gedoe.

    De vraag of Google + ooit Facebook kan domineren, zou ik niet te snel weerleggen. Sociale media is momenteel, beetje populair gezegd, ‘hotter dan hot’ en naast ‘particuliere’ gebruikers maken er ook bedrijven gretig gebruik van. Juist om díe reden kan een Google + een uitkomst bieden als het gaat om privacy settings. Het precies kunnen filteren wie wat kan zien en lezen van jouw account biedt uitkomst. In onderstaand artikel kun je wat gevolgen lezen over het plaatsen van statusupdates die je collega’s en misschien wel baas ook kunnen zien:

    http://www.smartlegal.nl/view/2011/mei/23/250807/ontslag-tijdens-ziekte-door-social-media.html

    Facebook schijnt ook bepaalde features te hebben zodat je voorkomt dat bepaalde mensen jouw updates kunnen lezen, maar biedt het precies indelen in groepen/cirkels dan niet meer soelaas?


Leave a Reply

