We maken een kringetje van jongens en van meisjes

Je bent toegevoegd aan een kring..Sinds ik google + heb aangemaakt krijg ik steeds een mailtje binnen dat een van mijn vrienden en/of kennissen mij in een kring hebben geplaatst. Een kring…. Oke, maar welke kring dan wil ik graag weten!

Er is weer een nieuwe social media site bijgekomen; het nieuwe google +. Als studente die het vak social media volgt kan ik natuurlijk niet achter blijven en maak ik hier een profiel aan. Een uniek aspect van google+ is dat ik iedereen die ik ken in een kring kan plaatsen. Een voorwaarde is wel dat dit pas  kan als we beide een profiel hebben op google+. Op dit moment hebben nog niet veel contacten een profiel dus heel vaak surf ik nog niet naar de social media site. Op facebook, de tegenhanger van google+, hebben toch meer bekenden een profiel dus ben ik daar vaker te vinden. Om toch wat actiever met de nieuwe social media site aan de slag te gaan om er wat bekender mee te worden, besluit ik de kringen een naam te geven.  

 Leuk bedacht dat plaatsen van personen in kringen. Dan moet ik gelijk denken aan toen ik nog op de basisschool zat; Gezellig met zijn allen in de kring om het weekend te bespreken! Weet je het nog, het meisje naast je vertelde dat ze een nieuw konijn had gehad. Het vervelende jongetje vertelt dat hij naar een wedstrijd van zijn favoriete voetbalclub was geweest en je beste vriendin vertelde dat jullie logeerartijtje erg geslaagd was. Dit onderscheid, van hoe aardig ik iemand vind, zal ook zo zijn bij mijn contacten die ik in een kring kan plaatsen.  Niet elk contact vind ik even aardig. Toch lijkt het mij niet handig om kringen te hebben met de namen: aardig, minder aardig, niet aardig of iets in die trant. Daarom besluit ik om verder na te denken.

 In de huidige samenleving heb je ook groepen waar je bij kan horen. Zo heb je de alto’s, nerds en fashionista’s. Terwijl ik dit bedenk lijkt het mij leuk om mijn kringen dit soort namen te geven. Als ik dit heb gedaan en contacten in de kringen wil plaatsen merk ik dat ook deze verdeling niet mijn voorkeur heeft.  Sommige contacten kunnen meerdere keren in een kring geplaatst worden of ik niet weet tot welke kring iemand hoort. Ook is deze verdeling niet niet handig bij het delen van informatie en foto’s. Je kan er namelijk voor kiezen om informatie wel met de ene groep te delen, maar niet met de ander. En met deze kringen is er geen info die ik wel met de alto’s wil delen maar niet met de fashionista’s.

 Als ik meer vannuit de gedachte na ga denken met wie ik welke informatie wel en niet wil delen, wordt mij al snel duidelijk welke kringen ik het beste kan maken. De ene kring wil ik namelijk wel vertellen van mijn logeerpartijtje en de ander niet. Van mijn familie en contacten van mijn werk heb ik liever niet dat zij de foto’s van een wild feestje zien. Mijn stapvrienden en vrienden van vroeger laat ik deze wel graag zien. En met mijn schoolcontacten deel ik de info die voor hen relevant is om te weten. Omdat elke kring aardig vol zou kunnen raken krijgen mijn beste vrienden een aparte groep. Zo kan ik snel zien waar zei mee bezig zijn, maar ook informatie met ze delen die ik niet met ieder ander wil delen. Ook blijven er contacten over die ik niet in één van deze kringen kan plaatsen en daarom maak ik ook een kring met overige contacten. Hier plaats ik trouwens iedereen in. Algemene informatie die iedereen zou mogen zien zal ik met deze kring plaatsen. Zo blijft iedereen van deze informatie op de hoogte, van mijn beste vriendin tot mijn moeder.

Het maken van kringen is een leuke vernieuwing op een social media site.Ook is handig als je informatie wel met de een maar niet met de ander wil delen. Echt aparte namen geven aan de kringen is voor mij niet handig omdat ik dan niet weet in welke kring ik iemand zal plaatsen. Nu ik mijn kringen heb gemaakt is het wachten tot google+ wat bekender wordt en iedereen die ik ken een profiel aanmaakt. Mijn missie vanaf nu: zorgen dat ik mijn kringen kan vullen en erachter komen in welke ik geplaatst wordt!

4 Comments on “We maken een kringetje van jongens en van meisjes”

  1. Ik sluit mij geheel aan bij de eerste statement en de afsluiting; in welke kring ben ik dan wel niet gezet? Er zal binnenkort vast een app komen waarmee je dat stiekem kan achterhalen.

  2. Erg goede blogpost! Leuk om te lezen, goede introductie (maakte mij nieuwsgierig) en vanuit een interessante hoek bekeken. Ik heb nog niet gemerkt dat mensen mij in een kring hebben geplaatst (misschien heb ik daar wel overheen gekeken) maar het lijkt me inderdaad frustrerend om niet te weten waar ik dan bij hoor. Ik wacht inderdaad ook op die app!

  3. Wat een goede blogpost! Erg leuk om te lezen, sterke introductie en titel (maakte mij nieuwsgierig) en ik vind je uitgangspunt ook erg interessant. Het is inderdaad frustrerend om niet te weten aan welke groep je dan wel niet bent toegevoegd wanneer je zo’n notificatie krijgt. Ik ben benieuwd wanneer de eerste apps verschijnen!

  4. mvdl1991 says:

    Inderdaad leuk om te lezen! En ik kan niet wachten op die app!


Leave a Reply

