Twitter en Celebs, goede combinatie?

Ik heb me de laatste dagen bezig gehouden met het volgen van enkele celebrities op Twitter.com. Er vielen me wel enkele leuke/goede/slechte dingen op….

Na lang nadenken kwam ik op de proppen met een lijstje van mensen die me wel interessant leken, en wel om verschillende redenen.

Wie heb ik gevolgd?

Paris Hilton, die bijna 5 miljoen volgers heeft, omdat ik toch wel eens zo’n Celeb als haar wil bezig zien op Twitter.                                                                                                                                                   – Sarah Jessica Parker want ik vroeg me af of ze zichzelf zou zijn of haar personage uit Sex and the City.                                                                                                                                                                               – Perez Hilton dé roddelqueen van Hollywood als het over events of celebs gaat, met maar liefst 4 miljoen volgers!                                                                                                                                                           – Youp van’t Hek heb ik gekozen als minder bekende celebrity aangezien hij vooral in de Benelux bekendheid heeft. Hij heeft ongeveer 140.000 volgers.                                                                                          -And last but not least Anouk, de stoere Nederlandse zangeres die ik toch wel bewonder voor haar nuchterheid.

Wat me tot nu toe het meeste opviel was Paris Hilton en Anouk. Toen ik Anouk wilde ‘followen’ vond ik nergens een officiële Twitteraacount van haar. Ik wilde haar kost wat kost volgen want ze post humoristische dingen, upload foto’s, …  Na wat zoeken stootte ik op deze tweet van haar met enkel een afscheidswoordje en deze link: Anouk stopt met Twitter. Erg nieuws, toch voor vele fans zoals bleek uit de tweetreacties. Die keuze leek me ook niet meer dan logisch vanuit haar positie gezien. Twitter is een goed communicatiemiddel met vele fans, maar door haar bekendheid heeft te maken met vele andere fake accounts. Ook kreeg ze veel commentaar te verduren telkens zo voor de grap een foto op Twitter zette.  Jammer, maar een logische keuze als de negatieve invloeden domineren boven de positieve effecten van Twitter. Ik had haar reactie kunnen zien aankomen aangezien haar welgekende nuchterheid boven kwam.

Wat me bij Paris vooral opviel was dat het stereotype beeld, die in boekjes over haar worden gecreeërd, eigenlijk letterlijk terugkeren in haar eigen tweets! “Ik ben juist gaan brunchen in een kasteel, net mijn nagels laten lakken, te gek  feestje gehad gisteren,… ” Het zijn maar enkele van haar tweets. Het beeld die ik van haar heb is, zoals eveneens bij Anouk, hetzelfde gebleven. Contact met haar opnemen zag ik niet zitten, aangezien ik geen idee had wat haar te vragen. Wel zag ik dat een talrijke groep volgers wél steeds reageren op haar tweets of haar een tweet sturen. Zo krijgen ze het gevoel dat ze echt met haar in contact staan, maar het is slechts bedrog. tweet is duidelijk een goede bron van fans die dolgraag het leven van hun celeb willen volgen! Een pijnlijkere kant van Twitter heb ik ook kunnen vinden. Bij de reacties staan af en toe spottende berichten over haar zoals ‘Is het waar dat je niet wist wat de Wall-Mart was?’. Sociale media kan dus als het moet snel omkeren in een communicatiekanaal om met mensen te spotten, kwesten, …

Sarah Jessica Parker is een kort verhaal gebleven. Ik heb nergens een officiële Twitteraccount van haar gevonden dus ik ga het daarbij laten voor ‘de Sex and the City’ celeb.

Perez Hilton is wel erg interessant! Hij tweet heel vaak dingen, dus je bent er wel even mee zoet! Hij breekt dingen af, hemelt dingen op,… Contact met hem zoeken heb ik niet gedaan, omdat het een te grote celeb is om toenadering tot te zoeken! Wel is mijn beeld dat ik van hem had positiever geworden. In magazines wordt hij benaderd als een roddeljunkie die door zijn beroemdheid kan zeggen en doen wat hij wilt, maar in feite is hij heel objectief in het selecteren van zijn roddels of commentaren. Zo wordt een coole blog van iemand aangeraden door hem, een tof initiatief van hem! 😉

Youp van’t Hek was de minst bekende celeb die ik gevolgd heb! Ik heb geen contact met hem kunnen krijgen maar ik zie een erg grote toenadering tot zijn fans in zijn tweets. Hij tweet niet gewoon zijn dagdagelijks leven maar post interessante shows, webpagina’s,… Wat me vooral opviel is dat hij zijn volgers soms wél aan het woord laat! Als mensen vragen om zijn steun als het gaat om een vermiste jongen, fans zoeken om een theatergebouw te redden,… Zulke dingen zie je regelmatig terugkomen in zijn statussen!

Ik kan iedereen het beste aanraden om minder bekende celebs te volgen, aangezien ze sneller toenadering zullen zoeken tot fans, of toch openstaan voor een kleine vorm van interactie!

2 Comments on “Twitter en Celebs, goede combinatie?”

  1. Naar aanleiding van je blog, toch maar even de simpelheid van Paris Hilton gaan volgen voor de grap. Wel mooi om te zien hoe de meeste mensen (lees: twitteraars) inderdaad het stereotype bevestigen. Paris Hilton, de oppervlakkige blondie en Anouk (toen ze nog twitterde dan) de ruige, stoere chick.

  2. bjinse says:

    Op zich ook wel logisch dat mensen en vooral celebrities zichzelf niet anders voor doen op twitter. Celebrities hebben een imago (of het een positief imago is blijft de vraag) hoog te houden en het zou hun imago geen goed doen als ze op twitter heel anders over komen dan in het echt. Maar Paris Hilton is inderdaad een leuke suggestie om te volgen ;)!


Leave a Reply

