So you think you can tweet?

Twitter werd in 2006 gelanceerd, maar brak door in 2008-2009 toen vele accounts werden aangemaakt en media aandacht exponentieel toenam (Marwick & Boyd, 2010). Daar waar SNS zoals Facebook ruimte geven voor uitgebreide profielinformatie, fotoalbums en interesses, houdt Twitter het simpel. De site geeft slechts antwoord op de vraag: ‘Wat ben je aan het doen?’ (Marwick & Boyd, 2010). Het antwoord wordt ook wel een tweet genoemd en bestaat uit maximaal 140 karakters. Kort maar krachtig dus. Op het moment dat ik met deze opdracht bezig ben, ben ik al 1 jaar, 7 maanden, 2 dagen, 10 uur, 47 minuten en 46 seconden lid van Twitter.

Het was de bedoeling om een beroemd en een minder beroemd persoon op Twitter te volgen. Ik heb er daarom voor gekozen om een internationaal bekend en een nationaal bekend persoon te volgen .Kim Kardashian zie ik als een internationale beroemdheid, terwijl men Josh Veld als nationaal bekend kan typeren. Kim Kardashian is o.a. actrice, model en televisiebekendheid. Josh Veld is ontwerpster en heeft haar eigen kledinglijn genaamd JoshV.

Naast het beroep, uiterlijk en leeftijd weet ik verder weinig van de twee. Via Twitter hoop ik dan ook meer te weten te komen over hun dagelijkse bezigheden. Na een aantal tweets valt het op dat Kim het vaak over haar drukke leventje heeft en dat Josh niet op houdt over haar pas
ontworpen collectie. Je zou zeker kunnen zeggen dat je, door het gebruik van Twitter, meer te weten komt over de alledaagse dingen van een beroemdheid. Dingen die je zonder Twitter niet zo snel te weten zou komen. Kim en Josh zijn dan ook niet erg terughoudend met hun tweets. Van het gebruik van een elektrische tandenborstel of het uitproberen van een nieuw powerslim-dieet, de twee tweeten erop los. Ik weet inmiddels absoluut meer van ze, maar ik vraag me af in hoeverre het interessant om dit soort tweets continue te lezen. Ik vind het persoonlijk niet zo boeiend.

Natuurlijk heeft het volgen van een beroemdheid ook voordelen. Fashionista’s die willen weten in welke winkels Josh haar collectie koopt komen meer te weten op het account van de ontwerpster. Ook fans van de realityshow van Kim Kardashian weten precies wanneer het programma op televisie wordt uitgezonden, dankzij de tweets van Kim. Een beroemdheid volgen om specifieke informatie te verkrijgen is dus erg handig. Wel jammer dat je dan de rest van de onzin tweets ook nog steeds binnen krijgt

Over het contact zoeken met beide vrouwen was ik nogal sceptisch. Josh heeft namelijk 8.442 volgers en Kim 9.867.805 (!) volgers. Het lijkt me dus vrij onwaarschijnlijk dat zij op een van mijn tweets gaan reageren. Wanneer je bv. één keer op de pagina zoekt waar mensen Kim tweeten, kun je binnen 10 seconde al de pagina vernieuwen. Ik probeerde met Josh contact te leggen door een vraag te stellen over haar collectie. Deze tweet zou zij dan misschien wel interessant vinden. Helaas, geen antwoord. Ook Kim had het iets te druk. Van haar kreeg ik namelijk ook geen reactie. Aangezien ik dit resultaat al had verwacht vond ik het ook niet zo erg. Ik ben er achter gekomen dat ik liever een passieve dan een actieve volger ben.

2 Comments on “So you think you can tweet?”

  1. roosaerts says:

    Leuke blog geschreven! Ik sta net als jij tamelijk sceptisch tegenover het ‘actief’ gebruiken van Twitter door te reageren en hoopvol te wachten tot je heeeeeeeeeeeeeel misschien een reactie krijgt. Geef mij ook maar het statuut van een passieve eerder dan een actieve volger ;).

  2. Mannie says:

    Dankjewel!


Leave a Reply

