To tweet or not to tweet. That’s the question.

Terwijl ik mijn Twitter account open, voel ik mij net Albert Verlinden die op zoek gaat naar de nieuwste roddels, de nieuwste praatjes en de nieuwste weetjes. Misschien omdat ik zelf nooit interesse heb getoond in het leven van beroemdheden, celebrities, waarvan het lijkt dat hun leven zo verschilt met het mijne.
Nu ik toch de beslissing maak om mij erin te verdiepen, besluit ik meteen om in het diepe te springen en mijn aandacht te wijden aan de meest sensatiegerichte beroemdheden: de Diva’s. Als je het doet, moet je het goed doen.
Mijn vingers glijden over het toetsenbord en voordat ik het doorheb ben ik de zoveelste volger van Lady Gaga en Paris Hilton. Mijn principes zijn overboord gegooid..maar juist omdat ik een ietwat negatief beeld heb over deze diva’s, juist omdat ik het beeld heb dat hun leven enkel over ‘glitter and glamour’ gaat, wie de hoogste hakken aan kan en de extravagantste sekstapes kan maken, vraag ik me af of ik naderhand nog steeds dit beeld zal hebben. Misschien wordt mijn negatieve beeld versterkt, maar het kan ook dat de persoonlijke informatie die op Twitter wordt gepost door celebrities mijn mening zal doen veranderen.

Rustig scroll ik door de tweets van Paris heen en lees talloze berichtjes over de feestjes waar ze is geweest, de feestjes waar ze nog heen gaat, waar ze haar ‘facial’ heeft laten doen en dat ze net van de massage salon komt. Zij voldoet volkomen aan de impressie die ik al van haar had. Want daar gaat het om: de impressie management die volkomen in de handen ligt van, in dit geval, de celebrity. Het publiek vormt een impressie over haar (impressie formatie), juist die impressie die zij wil. En zo blijft haar reputatie als diva in stand, omdat zij die in stand houdt.

Met andere woorden is mijn beeld niet veranderd over Paris Hilton door het lezen van haar tweets en verbaast Lady Gaga mij ook niet. Maar..zo gemakkelijk geef ik niet op. It ain’t over till the fat lady sings.
Ik zoek het wat dichter bij huis. Iemand die succes heeft in Nederland, iemand die iets te vertellen heeft, iemand die ik wel graag op de bühne zie staan…Jochem Meijer. Yee-haa!
En ja hoor, daar ging-ie, mijn alleereerste tweet. Ik voel mij euforisch en bang tegelijkertijd. Zal hij reageren?
Het management van Leidens bekendste grappenmaker heeft onlangs laten weten dat het slecht gaat met de gezondheid van Jochem Meijer. Momenteel is hij herstellende. Mijn bericht naar Jochem: Dag meneer de grappenmaker, hoe gaat het met de gezondheid? Leidens Ontzet missen dit jaar? Ik krijg antwoord op mijn bericht!: @Raksha46 één der mooiste Leidse vrouwen op de twitter! helaas moet ik 3 okt missen! Volgend jaar ben ik erbij! 🙂
Zucht.

Op zijn profiel vind ik veel tweets met grappen en  lollige uitspraken. Dit is men niet anders gewend van hem.
En zo keer ik terug bij de theorie van impressie management. Het verbaast mij niet dat celebrities mijn mening over hen niet doen veranderen. Dit is hoe zij gezien willen worden door het publiek, dit beeld creeren zij zelf. Of zij daadwerkelijk zo zijn of deze rol alleen ‘frontstage’ spelen weten wij als fans, aanhangers, nieuwsgierige volgers op Twitter, niet. En misschien is dat maar goed ook.  Zo behouden wij dat ideale beeld dat wij van ze hebben wanneer we hun nieuwste liedje meezingen, hun nieuwste dvd bekijken of om hun nieuwste grappen lachen. En zo blijft iedereen tevreden.

 

Komt bij jou de vraag op: “Wat is Twitter?”.  Hier een mooie uitleg in Jip-en-Janneke-taal.

Leave a Reply

