‘Big Brother is watching you’

Denkend aan Twitter, schiet mij het boek ‘1984’ van George Orwell te binnen. Het boek is geschreven in 1964 en gaat over het beeld dat George Orwell van de toekomst heeft, een toekomstige blik. In ‘1984’ schetst Orwell een toekomstige onmenselijke dictatoriele eenpartijstaat, die in alle opzichten volledig beheerst wordt door ‘Big Brother’, de leider van de enige partij van de staat. Iedere burger wordt continu in de gaten gehouden, onder de slogan ‘Big Brother is watching you’…

De ‘Big Brother- nachtmerrie’ beschreven in George Orwell’s boek ‘1984’ is realiteit geworden. Het heeft misschien langer geduurd dan Orwell voorspelde, maar zijn visie van een maatschappij waarin camera’s en computers iedere ‘beweging’ van individuen in de gaten houden, ofwel bespioneren, is nu bewaarheid. Een simpel bezoekje aan de supermarkt, en een ‘catch’ op de beveiligingscamera’s is het gevolg. Overal wordt je in de gaten gehouden…

Met de komst van Twitter, is er een andere rolverdeling gekomen. Jij kan nu zelf mensen volgen, oftewel jij bent ‘Big Brother’!

Mijn ervaringen met Twitter lopen erg uiteen. Allereerst wil ik graag vermelden dat Twitter voor het begin van de cursus Social media compleet nieuw voor mij was, althans het gebruik van Twitter. Het woord ‘twitteren’ klinkt tegenwoordig bij iedereen bekend in het oor, je ontkomt er gewoonweg niet aan. Voor deze opdracht heb ik de volgende ‘celebrities’ gevolgd: Gregory van der Wiel, Nico Dijkshoorn, Jan mulder en jack van Gelder. Niet allemaal waren ze even actief op Twitter, maar toch heb ik van mijn prille ‘Twittertijd’ genoten. De ‘tweets’ waren veelal interessant, soms humoristisch, soms komisch, soms informatief, maar bovenal leuk om te lezen.

Gregory van der Wiel

Het kiezen van Gregory van der Wiel komt niet zomaar uit de lucht valllen. Ik ben een fervent voetbalfan met AFC Ajax als favoriet elftal. Gregory van der Wiel speelt in het eerste van Ajax, op de rechtsback positie, evenals in het Nederlands voetbalelftal. Via vrienden werd ik ‘getipt’ om van der Wiel via Twitter te volgen. Ook wist ik dat hij door een aantal ‘Twitter-incidentjes’ negatief in het niews gekomen was. Dit maakte mij nieuwsgierig naar zijn ‘Twitter-gedrag’. Door het volgen van van der Wiel hoopte ik ook meer informatie over Ajax te bemachtigen, informatie waar ik als ‘buitenstaander’ niet snel toegang tot zou kunnen krijgen. Met al zijn tatoeages en mijn kennis van zijn verleden, kwam van der Wiel voor mijn ‘Twitteravontuur’ over als echte ‘bad boy’.

Na het volgen van van der Wiel op Twitter ben ik ietwat teleurgesteld. In de afgelopen week vonden er voor Ajax twee belangrijke wedstrijden plaats. Dinsdag moest Ajax aantreden tegen Olympique Lyon voor de eerste wedstrijd in de poule- fase van de champions Leaque. Afgelopen Zondag was PSV Eindhoven de tegenstander, belangrijke rivaal voor het kampioenschap. Over beide wedstrijden twitterde van der Wiel echter niets, terwijl ik hier wel op hoopte. Wel weet ik dat van der Wiel samen met Lukoki, ploeggenoot bij Ajax, een hotel kamer deelde in de aanloop naar het duel met PSV. Ik hoopte toch meer informatie te verschaffen over de voorbereidingen op deze wedstrijden. Ook zijn menigen over beide duels had ik graag gelezen. Ik ben van mening dat hij zich in mijn prille ‘twitter-tijd’ meer bezig hield met, voor mij, ‘randzaken’. Met ‘randzaken’ bedoel ik dingen die hij in zijn priveleven interessant vindt, terwijl ik juist meer informatie over voetbalzaken had verwacht. Mijn beeld over van der Wiel is niet veranderd. Het gebruik van ‘straattaal’ in zijn tweets, bevestigd voor mij het beeld van ‘Bad boy’ alleen meer.

Nico Dijkshoorn

Nico Dijkshoorn ken ik als ‘huisdichter’ van het tv-programma De wereld draait door (DWDD) op nederland 3. De wereld draait door is een van mijn favoriete programma’s van de publieke omroep. In De wereld draait door heeft Nico Dijkshoorn zijn eigen ‘moment’. Iedere woensdagavond dicht hij er lustig op los. Onderwerpen in De wereld draait door worden op dezelfde avond nog door Nico Dijkshoorn gebruikt in een gedicht, meestal met een vrolijke noot. Nico Dijkshoorn zag ik als een intelligente man, creatief van aard (gevatte teksten) en met erg veel humor.

Na het volgen van Nico Dijkshoorn weet ik inmiddels dat hij buiten dichter, ook een schrijver van columns en boeken is. Ook had ik niet verwacht dat hij een ‘fanatieke’ twitteraar is, met meerdere tweets per dag. Verder weet ik nu dat hij ook een voetbalfan is, althans dat hij naar voetbal kijkt:

 ‘Sportontbijtje en dan PSV – Ajax kijken’

Het beeld dat ik van Nico Dijkshoorn had is na ‘het volgen’ van hem, alleen maar vesrterkt. Ook vond ik het leuk dat veel van zijn ‘tweets’ over De wereld draait door gingen, zo kreeg je alvast een voorproefje op een uitzending.

‘Ik zeg alleen maar: let op het pak van Huub’#dwdd

‘Lekkere line- up vanavond bij DWDD. Allemaal mannen met een lul.’

Ook zijn gevatte teksten steekt hij niet onder stoelen en banken. Zijn ‘tweets’ strookten bij mijn persoonlijke beeld van Nico Dijkshoorn.  

Jan Mulder

 ‘Hebben jullie soms ook last van een twitterdip?

Dit was zijn laatste ‘tweet’. Kennelijk is Jan Mulder (tijdelijk?) gestopt met twitteren. Erg jammer, want ik vind Jan mulder een mooie persoonlijkheid. Had gehoopt hem te kunnen volgen in zijn doen en laten. Ben nu wel erg benieuwd naar de oorzaken van zijn ‘twitterdip’, en of hij ooit weer begint met twitteren?

Jack van Gelder

Voor mij bekend als presentator, van het programma Studio Voetbal op nederland 1. Naast De wereld draait door, een van mijn favoriete programma’s van de publieke omroep. Ik wist voor ik Jack van Gelder ging volgen op Twitter dat het een echte voetbalfan was, met een speciale liefde voor AFC. Verder zie ik Jack van Gelder als alwetend persoon, als het over voetbalzaken gaat.

Na het volgen van Jack van Gelder op Twitter is ook dit beeld voor mij versterkt. Bijna al zijn ‘tweets’ gaan over voetbalzaken of over het programma Studio Voetbal zelf. Opmerkelijk bij Jack van Gelder is de interactie met andere twitteraars. Jack van Gelder beantwoord veel vragen van mede-twitteraars, dit beslaat een groot deel van zijn totale ‘tweets’.

Bij deze opdracht werd gevraagd om contact te zoeken met de eigen gekozen ‘celebrities’. Ik heb dit echter niet gedaan, zelfs niet geprobeerd. Ik voel mij enigzins bezwaard om contact met deze personen te zoeken. Ik houd het liever bij het ‘spioneren’, ‘volgen’ van deze personen. Het ‘volgen’ van deze personen heeft mij in drie van de vier gevallen meer informatie over de desbetreffende personen verschaft. De rol van ‘Big brother’ ligt mij wel…  

Stefan Gerrits

Leave a Reply

