De kracht van dat kleine blauwe vogeltje

De opdracht is duidelijk, volg een paar beroemdheden of Bekende Nederlanders (BN’ers) op Twitter en probeer een reactie te krijgen. Klinkt leuk, normaal gesproken doe ik geen moeite en volg ik deze onbereikbare personen lui via mijn BlackBerry. Sinds 21 juli 2009 heb ik al Twitter maar ik moet zeggen dat ik nooit reageer op de tweets van bekende mensen. Daar komt voor deze opdracht verandering in.

Eerst maar eens even wat extra mensen volgen dus. Britt Dekker (o.a. bekend van Echte Meisjes in de Jungle) leek mij nou niet echt een type die zich te goed voelt om te reageren. Zo lang is ze niet op tv en echt heel cool is ze niet. Ze wordt eerder gezien als het prototype ‘domme-blondje’. Makkelijk doelwit dus. Op Twitter liet ze regelmatig weten dat ze altijd tijd maakt voor haar fans. Hoewel ik geen fan ben, vind ik het een leuke test om eens te kijken wat hier van waar is.

Als ik in Tuschinski met mijn gewonnen filmkaartjes Britt de VIP-ruimte in zie komen en haar ook nog eens op haar telefoon zie kijken, sla ik mijn slag. Ze gaat recht voor me zitten en ik stuur haar een tweet dat ik achter haar zit. Als ik nog eens kijk zie ik dat ze druk maar haar telefoon is. Geen reactie. Ik voel me genegeerd. Niet veel later kijkt ze om, ik zie het en ze draait zich weer om. Geen teken. Mijn idee over deze BN’er wordt plotselingzeer negatief.

Natuurlijk laat ik het niet bij deze poging en besluit een contact-een-BN’er-dag in te lassen. Op bijna elke tweet die verschijnt op mijn BlackBerry schermpje stuur ik een zo enthousiast of leuk mogelijk antwoord. Carice van Houten, Eddy Zoey, Bibi en Elize van Oh Oh Cherso, wat castleden uit GTST en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik sloof me flink uit en begin me al een groupie te voelen. Vreselijk. Niks voor mij dit. Ik heb altijd al een hekel gehad aan mensen die zich zo gedragen op Social Network Sites en nu doe ik er zelf net zo hard (of nog harder) aan mee. Maar ik ga door en kruip weer in de huid van de hysterische fan. Dat is de opdrach en eigenlijk ben ik zelf stiekem best nieuwsgierig naar de uitkomst van dit mini-onderzoekje Ik probeer mijn strategie breed te houden. Ik stel vragen in mijn tweets maar probeer ook leuke reacties op tweets te geven en zo een reactie uit te lokken. Het lijkt er alleen sterk op dat ik niet erg opval tussen de, waarschijnlijk, honderden andere twitteraars die ook hun zegje willen doen en graag een reactie willen van een van de BN’ers waar ik het op gemunt heb.

Omdat meerdere pogingen zijn mislukt probeer ik het eens bij een minder bekende BN’er (+- 3000 volgers) Soundos; cabaretier, presentatrice en bekend van de laatste serie Wie is de Mol?.

  • Soundos:         Ik ben weer eens ziek hoor. En ik kan je vertellen dat ik dan niet erg gezellig ben. Zeur, zeur, zeur…

Waarna ik Soundos vroeg was ze had en ik wens haar beterschap. Niet heel lang erna krijg ik een berichtje terug! Het is Soundos, ze schrijft:

  • Soundos:         @RoxanneRomy Niets ernstigs hoor. Verkouden en last van slecht humeur. Lekker vroeg naar bed.

Een best waardige reactie vond ik! Hoewel we hier naar mijn idee wel met een BN’er te maken hadden vond ik het vervelend dat na zo’n 15 tweets geen enkele andere reactie terug was gekomen. Ik probeer het op een andere, directere manier om na te gaan of bekende Nederlanders überhaupt hun tweets wel lezen. Ik benader Eddy Zoey nog eens.

  • RoxanneRomy:          @eddyzoey1 Hee! Wil je een tweet sturen met #vusm erin om te  bewijzen dat BN’ers op twitter wel degelijk reageren? (Opdracht voor de VU) haha

Ik had nooit gedacht dat hij hier op zou reageren, maar niet veel later ‘retweet’ (RT) hij mijn bericht! Dat betekent dat hij een kopie van mijn bericht doorstuurt naar al zijn volgers op Twitter en omdat ik de hashtag van #VUSM er al ingezet had is deze hier ook onder te vinden.

Ik moet zeggen, antwoord krijgen op Twitter geeft wel degelijk voldoening. Ik denk ook eerlijk gezegd dat een persoon of BN’er er goed aan doet hier en daar zijn fans eens te beantwoorden. Het lijkt er namelijk op dat dit de parasociale relatie sterker maakt en de houding van mensen ook positiever maakt. Ik kan het mij in ieder geval goed voorstellen. Het zou eerlijk gezegd leuk zijn hier eens onderzoek naar te doen, specifiek op Twitter.

Na het volgen van deze mensen ben ik ook zeker meer over ze te weten gekomen. Over de een wel meer dan over de ander. Iedereen heeft zijn eigen gedrag op Twitter, de ene BN’er post er elke dag of zelfs meerdere keren per dag wat op en de andere maar een keer per week of zelfs nog minder. De actiefste twitteraars posten vaak ook wat ze aan het doen zijn en dat is natuurlijk het leukste. Op die manier kom je meer te weten over deze persoon en wat deze de hele dag doet, iets wat je zonder een mogelijkheid als Twitter nooit te weten zou komen.

De optie om vragen te stellen aan onbereikbare mensen en soms ook eens in te zien ‘dat het ook gewoon maar mensen zijn’ maakt Twitter boeiend. Ik blijf er wel bij dat een reactie krijgen leuk is, maar ik niet op elke tweet wat zou antwoorden. In dit kleine onderzoekje blijkt toch ook wel dat de meeste BN’ers helemaal geen tijd hebben om de honderden tweets te lezen en apart te beantwoorden. Ik kan er ook gewoon van genieten ze passief te volgen.

Twitter is leuk, ik ben fan.

#twexit

Roxanne Steijger

7 Comments on “De kracht van dat kleine blauwe vogeltje”

  1. aakrekel says:

    Hey Roxanne,

    Wat een leuke en creatieve manier heb je gevonden om BN’ers te bereiken! Grappig dat Eddy Zoe meewerkt. Heb je inmiddels al wat meer reacties binnen gekregen of heb je onderzoek ondertussen maar stopgezet?

    Groetjes, Annefleur

  2. rsr870 says:

    Hey Annefleur,

    Dankjewel voor je reactie! Ik heb geen reacties meer mogen ontvangen helaas, ik heb nog wel hier en daar wat tweets verzonden maar ik denk dat ik het hierbij ga laten ;). Ik zal je blog nog even lezen want ik ben benieuwd naar jouw bevindingen! Heb jij reacties mogen ontvangen?

    Groetjes, Roxanne

  3. bjinse says:

    Leuke blog! Lijkt me een mooi idee voor een onderzoek, denk wel dat reacties van bekende mensen voor een positievere houding zorgt. Maar misschien moet er ook wel gekeken worden naar wat het effect is als je ziet dat een bekend persoon wel op anderen reageert, maar niet op jou. Misschien levert dat wel jaloerse reacties op bij al die mensen die geen antwoord krijgen en dus juist meer negatievere houdingen. Interessant onderwerp in ieder geval!

  4. Gaby2305 says:

    Leuke blog! Haha, mijn bevindingen waren niet veel anders. Tussen al die andere duizenden volgers val je niet echt op. Het was even een leuke ervaring, maar inderdaad ook niets voor mij. Voel me genegeerd en vernederd. Haha, neehoor, maar volg ze liever in een wat passievere zin.

  5. nickytantoe says:

    Haha leuke blog. Het is dus wel mogelijk om een reactie terug te krijgen van BN’ers, als je ze maar op de juiste manier benaderd. Natuurlijk is de kans wel groter om een Tweet terug te krijgen wanneer ze actiever bezig zijn op Twitter en minder Tweets binnenkrijgen van ‘fans’.
    Ik denk dat veel mensen wel een positiever beeld krijgen van celebrities wanneer zij ook contact houden met fans, en dat niet iedereen wat terugkrijgt lijkt me niet meer dan logisch wanneer je (tien-)duizenden followers hebt.

  6. rsr870 says:

    Misschien leuk om te weten:
    Soundos heeft de blog gelezen! Ze vroeg mij via Twitter naar de link en heeft daarna zelfs nog een reactie gestuurd. Erg leuk! Voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar haar reacties: zie mijn Twitter pagina :-).

  7. joyce279 says:

    Wat een leuke blog! Erg leuk dat je je eigen onderzoekje hebt uitgevoerd. En vooral je laatste reactie, over Soundos, vind ik leuk. Zo zie je maar dat de ‘bekende’ mensen toch geintereseerd zijn in ons leventje op de VU 😉 haha. Ik heb twitter door deze opdracht wat beter leren kennen, ben er alleen nog niet helemaal uit hoe actief ik blijf ;).


Leave a Reply

