Heeft Twitter invloed op het beeld dat iemand van een celeb heeft?

Voor ik met dit vak begon, was ik nog niet in het bezit van een Twitter account. Het duurde ook even voordat ik begreep hoe alles werkte. Voor deze opdracht moest ik een bekend en minder bekend persoon volgen op Twitter. Naar aanleiding van een tijdschrift waar zij in stond, koos ik voor Doutzen Kroes als bekend persoon. Daarnaast koos ik voor Sylvia Geersen als ‘minder bekend’ persoon. Onderdeel van deze opdracht was om te proberen contact te leggen met de celebrities. Ben jij benieuwd of ik een reactie heb gekregen? Lees dan verder:

Ik zag Doutzen niet al te lang geleden in het programma College Tour en vond haar erg vriendelijk en nuchter overkomen. Naar mijn idee is zij slim en denkt zij goed na over de organisaties die zij steunt. Doutzen twittert veel foto’s en links. Zij laat backstage momenten zien. Zij twitter niet van die onzin als haar dagplanning. Zij lijkt enkel dingen te twitteren die zij zelf echt de moeite waard vindt (en tenminste leuk zijn om te lezen). Hierdoor weet ik meer over haar leven op dit moment. Normaalgesproken weet ik enkel wat zij doet als andere media over haar berichten. Ook heb ik geprobeerd contact met Doutzen te leggen door haar een tweet te sturen met een eenvoudige vraag. Helaas kreeg ik hier geen reactie op, wat ik eigenlijk ook niet had verwacht. Dit model leidt immers een druk bestaan. Als zij iedereen die haar een vraag stelt zou moeten retweeten heeft ze waarschijnlijk geen tijd meer voor de haar gezin en werk. Sinds ik haar op Twitter volg, is mijn beeld niet echt veranderd. Zij komt nog steeds sympathiek en eigenlijk heel normaal over. Het beeld van haar dat ik door de verschillende media over een langere periode heb gevormd, is constant gebleven.

Sylvia Geersen is bekend geworden via Hollands Next Top Model (HNTM), doet mee aan Expeditie Robinson en heeft op dit moment haar eigen programma genaamd Sylvia’s Secrets. Ik vond het lastig om een minder bekend persoon te kiezen. Sylvia leek mij ten opzichte van Doutzen minder bekend. Daarnaast leek het mij leuk om twee mensen uit ‘dezelfde wereld’ te kiezen. Ik vond Sylvia op TV altijd wat arrogant overkomen en al in HNTM bleek dat ze wel van een drankje hield. Jammer genoeg leverde de modellenwereld haar een verslaving op, maar met behulp van een afkickkliniek is zij er weer bovenop gekomen. Sylvia twittert over de dingen die ze aan het doen is, waar ze soms een foto bijvoegt. Ook reageert ze regelmatig op tweets van anderen. Door Twitter weet ik meer over wat zij op dit moment doet. Normaal gesproken zou ik dit alleen weten van berichten die ik via andere media zou verkrijgen. Natuurlijk heb ik geprobeerd contact te leggen. Ik stelde haar een vraag over haar nieuwe programma. Echter kreeg ik ook van Sylvia geen reactie. Misschien was mijn vraag niet interessant genoeg of had zij geen tijd. Mijn beeld over Sylvia is wat bijgesteld sinds ik haar op Twitter volg. Ik vind haar aardiger overkomen. Zij ziet er goed – duidelijk niet meer verslaafd – uit. Daarnaast vind ik het ook leuk om te zien dat zij op sommige tweets van anderen reageert. Ik ben door Twitter positiever over haar geworden.

Aan de hand van dit ‘onderzoek’ zou ik kunnen zeggen dat Twitter in staat is om het beeld over een celebrity te veranderen. In mijn geval veranderde mijn beeld over Sylvia positief. Ik vraag mij echter af als je beeld negatief wordt bijgesteld via Twitter of je diegene dan ook gaat ‘ontvolgen’ of dat je toch nieuwsgierig blijft?

One Comment on “Heeft Twitter invloed op het beeld dat iemand van een celeb heeft?”

  1. Jacquemijne says:

    Leuk dat je twee mensen uit de modellenwereld hebt gekozen en hebt vergeleken. Ik deelde ook dezelfde mening over Sylvia Geersen, maar alleen al door jouw stukje te lezen, ben ik in staat haar wat positiever te bekijken. Als bleek dat zij op Twitter nog erger deed voorkomen dan je in eerste instantie dacht, zou ik diegenen inderdaad niet meer volgen. Zelfde geldt bij Facebook bijvoorbeeld: delen mensen te veel onzinnige informatie bijvoorbeeld, dan hoef ik ze niet meer in mijn vriendenlijst.


Leave a Reply

