Twit-Twitter-Tweet

Voor deze blog heb ik gekozen voor 2 Nederlandse artiesten. De 1 is Marco Borsato en de keus voor de wat minder bekende vond ik nogal lastig. Ik heb voor de 2e artiest ook een relatief bekend persoon gekozen, maar ik vond hem op een lijst van “b-artiesten” en hij is zeker minder bekend dan Marco Borsato dus vandaar dat mijn keuze op Thomas Berge viel. 

Wat ik in principe had verwacht, maar wat nu is bevestigt is dat allebei de artiesten twitter gebruiken als marketing tool. “Mijn nieuwe album komt dan en dan uit!!”, “Vandaag naar Den Bosch en Almere, zijn jullie er ook?”. Nou is het natuurlijk helemaal geen verassing dat zij het middel zo gebruiken. Zij willen in principe hiermee wat dichter bij de fans staan en op deze manier kunnen ze de fans elk moment op de hoogte houden en hiermee houden ze het contact ook meer up to date. Zij krijgen denk ik dagelijks enorm veel tweets binnen van fans en het is onmogelijk om deze allemaal te beantwoorden. Als zij dat bij 1 fan zouden doen, hebben ze eigenlijk moreel de plicht om dat dan bij iedereen te doen. Daarom denk ik achteraf dat mijn keuze voor Thomas Berge iets minder is geweest. Het klopt dat hij minder bekend is dan Marco Borsato, maar vergeleken met een artiest die bijvoorbeeld nog nooit op tv is geweest zal het twitter gedrag wellicht totaal verschillend zijn. Een echt veel minder bekend persoon krijgt natuurlijk geen duizenden tweets toe gestuurd en heeft dus nog de mogelijkheid om tweets van onbekende te beantwoorden. Verder ben ik voor mijn gevoel niet meer of minder te weten gekomen over deze 2 artiesten. Dat is op zich ook wel logisch want het is in hun geval verstandig om niet alles over hun persoonlijke leven te twitteren zoals andere onbekende mensen dat wel doen.

Wat betreft mijn gevoel voor Marco Borsato voordat ik aan dit “experiment” begon en mijn gevoel nadat ik contact met hem heb proberen te leggen is niet erg veranderd. Ik had denk ik al verwacht dat hij niet zou retweeten. Het is natuurlijk mooi om te denken dat hij dat wel zou doen, maar ik denk dat hij echt geen tijd heeft om de hele dag onbelangrijke tweets van iedereen te beantwoorden of erop te reageren. Het gros van de tweets richting hem in dit geval zijn iets in de trant van: “Het is best lastig een top 5 te maken van de beste liedjes ooit!”. Dus ik denk dat het meer met mijn eigen verwachting te maken heeft dat mijn mening niet over hem is veranderd na het niet krijgen van een reactie.

In het geval van Thomas Berge eigenlijk idem dito. Misschien had ik in dit geval een sprankje meer hoop, maar het mocht niet baten. Thomas Berge mag dan minder bekend zijn dan Marco Borsato, maar hij heeft toch echt wel meer dan 12000 volgers. En ik mag hopen voor hem dat dit grotendeels allemaal fans zijn. Ook hij heeft het dus te druk voor het reageren op tweets van onbekenden.

Ik moet zeggen dat ik het best lastig vond om contact te leggen. Ik wist eigenlijk ook niet zo goed wat ik hen moest vragen en wat een juiste manier zou zijn om hen te benaderen. Ik heb bij Marco Borsato en Thomas Berge daarom geprobeerd om een tweet te plaatsen die wellicht zou opvallen tussen de “normale” tweets. Ik heb bij beide meerdere keren dezelfde tweet geplaatst. De tweet: Zou jij het bewijs willen zijn voor mijn vak Sociale Media, dat bekende mensen reageren op een tweet van onbekende mensen? Helaas willen zij dit niet bewijzen! Daarnaast wou ik ook niet te opdringerig overkomen door hen te belagen met tal van vragen, want dit had hen misschien afgeschrikt. Misschien zou het een verschil hebben gemaakt, als ik hen had aangesproken met een thema wat henzelf meer aansprak, maar eerlijk gezegd denk ik dat er een hele kleine kans is dat zij überhaupt reageren op een “fan”.

One Comment on “Twit-Twitter-Tweet”

  1. reneboer88 says:

    Ik heb dit stukje gelezen omdat ik ook bezig ben met de Twitter opdracht, en jou is iets opgevallen wat mij ook is opgevallen, dat bekende artiesten/politici hun twitter account nagenoeg alleen gebruiken voor marketing doeleinden. Ik heb dan Geert Wilders, Paul Belien en Shaquille O´Neal gevolgd en geprobeerd te contacteren. Maar ze zijn allemaal alleen maar bezig met het uitdragen van hun boodschap. Natuurlijk hebben ze ook geen tijd voor vele onbelangrijke tweets van ons. Ze zijn de hele dag al onderweg naar allerlei conventies of optredens.

    Dit vind ik wel jammer want op deze manier is de communicatie wel heel eenzijdig en krijg je gewoon een monoloog in plaats van een soort vraag antwoord verhaal. Maar ja, dat is eigenlijk ook de functie van Twitter natuurlijk……


Leave a Reply

