Twitter assignment

Toen ik aan deze opdracht begon had ik al een Twitter account. Ik had ooit een keer een account aangemaakt om te kijken wat Twitter precies was en of ik het wat voor mij was. Echt actief ben ik het nooit gaan gebruiken. Wat daar precies de rede van is weet ik niet, daarom is deze opdracht misschien een leuke manier om daar achter te komen.

Toen ik net, na het jaren niet gebruikt te hebben, inlogde op mijn Twitter account had ik 3 volgers en volgde ik zelf 6 anderen. Ik ben als eerst Youp van ’t Hek gaan volgen , die heeft 138,349 volgers en volgt zelf 127 mensen. Voor een bekende Nederlander is dat een flink aantal volgers. Hij schrijft columns in de NRC waar hij vaak Tweets over schrijft. Ik heb hem getwitterd wat ik van zijn column vond, maar helaas geen tweet terug gekregen. Erg verwonderlijk vond ik dat ook niet omdat hij weinig retweet als ik zijn profiel bekijk. Ik had ook verwacht dat zijn tweets wat meer humor zouden bevatten maar hij gebruikt het meer voor praktische doeleinden. Bijvoorbeeld voor het aankondigen van columns of het vragen van aandacht voor een bepaald onderwerp. Misschien dat dit ook wel is waar Twitter voor bedoeld is.

Omdat ik bij Youp niet zoveel succes had ben ik een Amerikaans bandje gaan volgen die binnenkort optreden in de Melkweg en waar ik al een tijdje geleden kaarten voor heb gehaald. Hun account is @ISMFFOF en heeft 3269 volgers, ze volgen zelf 64 mensen. Een stuk minder volgers dan Youp dus, terwijl de band ongeveer evenveel Twittert als Youp. Omdat ze binnenkort in Amsterdam staan heb ik ze hier een tweet over gestuurd, waarin ik uiteraard heb verteld dat ik ze binnenkort in Amsterdam ga zien. Ook hier heb ik tot op heden nog geen reactie van gehad. Ook bij de Twitter account van deze band valt op dat ze over het algemeen weinig retweeten, maar het meer gebruiken als een soort prikbord voor praktische mededelingen.

Al met al denk ik niet dat Twitter het medium is waarmee fans of niet-bekenden in contact kunnen komen met celebrities. Het komt er op neer dat celebrities gewoon niet de tijd hebben om op tientallen of honderden tweets per dag te reageren. Ik denk wel dat het praktische voordelen heeft in de zin dat celebrities heel snel van een grote groep fans berichten kan bekijken. Zo heb je toch een beetje het idee dat de celebrity je boodschap ontvangen heeft. Celebrities gebruiken Twitter zelf juist om in één keer een groter publiek te bereiken, waar het uiteraard wel zeer geschikt medium voor is. Ik heb na deze twee mislukte experimenten wel nog een tweet gestuurd naar een vriend van me die in China woont. Hij heeft 2,499 volgers dus eigenlijk is hij wel een zogeheten ‘microcelebrity’. En hier kreeg ik reactie op! Ik kende hem wel al natuurlijk, maar toch heb ik mijn eerste contact gelegd via Twitter.

Leave a Reply

