Twitter: De rode loper op je PC

De volgende uitdaging die we aangaan na Google+: Twitter. Weer iets nieuws voor mij, want tot een tijdje geleden had ik gezworen om geen twitteraccount aan te maken. Het leuke van twitter is natuurlijk dat het niet alleen een ‘hot medium’ is onder de ‘gewone bevolking’, maar dat ook tout bekend Nederland eraan verslaafd is én dan het voor ons “gewone mensen” mogelijk is om deze BN’ers te volgen. En dan bedoel ik niet in Amsterdam-Zuid of langs de rode loper, nee gewoon thuis vanachter je PC. Dit gaan we dan ook gelijk doen en de grote vraag is natuurlijk: zijn die BN’ers echt zo verwaand of kan er nog wel een tweet naar mij vanaf?

Allereerst natuurlijk de vraag: wie gaan we volgen? Laat ik nou net een artikel hebben gelezen over de meest invloedrijke BN’ers op twitter, waar Lieke van Lexmond in de top 5 staat. Mijn keuze was dus snel gemaakt. Lieke van Lexmond heeft in totaal meer dan 60.000 volgers en gooit er elke dag wel een aantal tweets uit. Next: een BN’er met weinig volgers. Om maar in de Goeie Tijden Slechte Tijden sfeer te blijven is de tweede gelukkige Cynthia Abma: minder bekend, minder volgers (868), minder actief op twitter en ook nog maar pas actief.

Dan de volgende uitdaging: een tweet sturen naar de BN’ers. Aan de tweets van beide te zien worden er vooral berichtjes naar andere BN’ers gestuurd. De kans dat ik een tweet terugkrijg acht ik daarom niet erg groot, maar niet geschoten is altijd mis. Maar wat stuur je nu naar een bekende Nederlander? Ik probeer iets origineels te verzinnen, aangezien ik niet denk dat ze zitten te wachten op wéér zo’n fan die vertelt hoe leuk en hoe goed ze wel niet zijn. Ik blijf het moeilijk vinden en hou het maar op een oppervlakkige reactie op een door hen geposte tweet.

Maar helaas, zoals ik al een beetje verwacht had heb ik geen bericht terug gekregen. Mijn gevoel tegenover de personen is hierdoor niet veranderd. Het is niet zo dat ik ineens een hekel aan ze heb gekregen en nooit meer naar hun programma’s ga kijken, want ergens snap ik het wel. Je kunt niet verwachten dat ze alle berichtjes van volgende ‘fans’ beantwoorden, want dat is zowat een complete baan. Een gevoel dat ik er wel bij krijg is het gevoel dat deze BN’ers ook maar gewoon mensen zijn. Ze gaan ook gewoon naar de dokter, lezen ook gewoon een boek en ze moeten ook gewoon eten. Het klinkt misschien raar, maar op deze manier ga ik ze meer als ‘echte personen’ zien, los van hun televisiepersonage. Zeker, omdat ik gekozen heb voor soapactrices, was het goed mogelijk dat ze op twitter heel anders overkomen dan dat ze in de serie overkomen, omdat ze daar een ander karakter spelen, maar ik vond dit niet het geval.

Uiteindelijk is het toch het wel leuk eens een berichtje naar een BN’er te hebben gestuurd. Een medium als twitter, maar ook Facebook, kan denk ik een positieve werking op fans hebben, aangezien interactie met de persoon in kwestie steeds makkelijker wordt. Ook voor de bekende personen zelf is het een makkelijke manier om in contact te komen met hun fans. Maar of ze nou echt zitten te wachten op al die ‘fan-tweets’? Ik zal vanaf nu stoppen met ze tweeten, dat is in ieder geval één stalker minder..

Leave a Reply

