Twitter; een nieuw medium voor politici

Net als veel medestudenten op de blog had ook ik nog geen twitteraccount voor de start van het vak Social Media. Tijd dus om een account aan te maken en een aantal bekende mensen te volgen. Ik kies voor een drietal beroemdheden waarvan de één beroemder is dan de ander. Omdat ik niet alleen wil kiezen voor Nederlandse beroemdheden kies ik één Amerikaan; Shaquille O´Neal, één van mijn sporthelden en een wereldberoemd basketballer in Amerika.
Daarnaast kies ik twee Nederlandse politici van de PVV; Geert Wilders en Dion Graus. Nagenoeg iedereen in Nederland kent Geert Wilders wel, maar Dion Graus is toch wat minder bekend, hij is ook een politicus in de PVV.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd contact te krijgen met de drie Tweeters die ik volg, ik heb ze uiteraard alle drie gecontacteerd via Twitter, maar deze pogingen waren (zoals ik al had verwacht) vergeefs. Dus heb ik Shaquille O´Neal geprobeerd te bereiken via zijn fansite, maar ook dit bracht niks op. Hoe ik Geert Wilders of Dion Graus op een andere manier kon bereiken wist ik niet dus heb ik geen enkele van mijn Twitteraars persoonlijk kunnen contacteren.

Shaquille O´Neal is iemand die ik al jaren volg in het basketbal, ik volg zijn interviews en weet bijna wat hij in het dagelijks leven doet. Maar blijkbaar toch nog niet helemaal, sinds ik zijn Tweets volg ben ik toch meer te weten gekomen over Shaquille dan ik van tevoren had gedacht. Hij deelt redelijk persoonlijke informatie in zijn Tweets over waar hij die dag gaat eten (bij andere basketballers vaak) en wat hij doet met zijn familie. Toch ben ik niet echt iets baanbrekends over Shaq te weten gekomen. Hij deelt wel redelijk persoonlijke informatie, maar natuurlijk niet de echte sappige details die je over zijn leven zou willen weten. Ik ben dus wel iets meer te weten gekomen over Shaq dankzij Twitter maar niet heel veel. Ik vond Shaquille O´Neal voor het volgen van zijn Tweets al een hele leuke man en een geweldig sportman en mijn mening ten opzichte van hem is door zijn Tweets niet verandert.

Over Geert Wilders ben ik meer te weten gekomen dan ik eerder al wist. Hij Tweet graag sarcastische opmerkingen over het huidige beleid van de regering. Dit doet hij naast een aantal serieuze Tweets over zijn ´whereabouts´. Hij gebruikt Twitter eigenlijk voornamelijk als een platform om zijn denkbeelden uit te dragen naar al zijn volgers. Hij gebruikt het eigenlijk om een soort monoloog te houden over wat hij denkt van het huidige regeringsbeleid. Nu had ik dit eigenlijk al verwacht omdat ik al een aantal posts op onze blog heb gelezen over Twitter die ook allemaal bevonden dat artiesten en/of politici Twitter vooral gebruiken voor marketing doeleinden.

Ook Dion Graus gebruikt Twitter op dezelfde manier als Geert Wilders. Hij gebruikt het als platform om zijn denkbeelden te uiten naar zijn volgers. Dit zijn veelal dezelfde denkbeelden als Geert Wilders, dit is niet gek omdat ze allebei in dezelfde partij zitten. Zowel van Dion Graus als van Geert Wilders had ik voor het volgen van hun Twitter geen hoge pet op. Ten eerste ben ik het niet eens met hun denkbeelden en daarnaast vind ik hoe ze zich profileren in de media (en daarmee bedoel ik ook hun Tweets) maar niks. Door Twitter heb ik nu nog minder met de heren Dion Graus en Geert Wilders, dit is vooral omdat ze alleen maar aan het schoppen zijn tegen de huidige regering en met weinig eigen ideeën komen om het te verbeteren.

Op zich is Twitter een leuke manier om met bekende mensen in contact te komen, maar je moet je wel realiseren dat dit contact alleen bestaat omdat deze artiesten of politici hun mening naar de buitenwereld willen uitdragen.


2 Comments on “Twitter; een nieuw medium voor politici”

  1. wfilius says:

    Leuke blog om te lezen! Ik ben het helemaal met je eens dat je het niet eens ben met de denkbeelden van de PVV maar ik vroeg me af vanwaar de keuze voor Geert Wilders en Dion Graus?

  2. reneboer88 says:

    Dankjewel! Ik heb gekozen voor Dion Graus en Geert Wilders omdat het me wel leuk leek om 1 heel bekende politicus en 1 minder bekend politicus van één partij te kiezen om zo te kunnen vergelijken voor welke doeleinden ze Twitter gebruiken. Het bleek uiteindelijk dat ze Twitter allebei voor dezelfde doeleinden gebruiken. Het uitdragen van hun boodschap naar hun achterban (in dit geval de volgers van hun Twitter)


Leave a comment