Twitter time!

Oke, ik moet toegeven, ik had voor dit college geen twitteraccount. Dus ik heb speciaal voor dit vak een account aangemaakt. Ik heb dus niet heel veel mensen die mij volgen, maar dat worden er per dag meer. Ik zelf volg een klein aantal ‘beroemde’ mensen. De meest bekende persoon is Doutzen Kroes, zoals jullie wel weten is ze model, actrice (sinds kort) en moeder. De wat minder bekende persoon die ik volg is Kluun, de schrijver, wanna- be DJ (volgens zichzelf) en vader van drie dochters. Hij is de auteur van onder andere het boek ‘komt een vrouw bij de dokter’.

Wat mij opvalt bij twitter is dat mensen dus vooral laten weten waar ze op dat moment mee bezig zijn, waar ze ze zijn en wat ze precies aan het doen zijn. Dit geldt dus ook voor de bekende mensen. Doutzen Kroes is een zeer actieve ‘twitterraar’  en laat van alles weten. Ze laat weten dat haar werkdag is begonnen en vooral wat dat inhoud. Bijvoorbeeld een ‘fitting’ of een fotoshoot of ze moet een modeshow lopen. Ook bedankt ze vaak mensen die haar haar en make-up hebben gedaan die avond of ze laat weten dat ze haar man (Sunnery James) mist en haar kindje. Het is in ieder geval duidelijk dat ze een druk leventje heeft en van hot naar her vliegt. Het ene moment is ze in Londen en dan weer in New York, dan heeft ze de nieuwste Hermes jas aan en dan is het opeens weer bedtijd! Kortom en drukke vrouw die graag wil laten weten wat ze doet en waar ze is. Ik heb eerlijk gezegd geen contact proberen op te nemen met haar, omdat ik niet goed wist wat ik moest vragen. En eerlijk gezegd, je kan zo’n iemand  op twitter volgen en het gevoel hebben dat je dichterbij een bekendheid staat, maar ik durf toch niet zo goed iets te vragen. Maar ik heb wel gezien dat een volger van haar iets vroeg en dat ze daar gewoon antwoord op gaf. Dus ik denk dat als ze tijd heeft en het een goede vraag vindt, dat ze wel antwoord geeft. Best knap met 123. 963 volgers! Kortom mijn indruk van Doutzen is positief. Ik had eerst geen goed beeld van haar, maar door al die aardige bedank tweets, het laten weten wie ze mist en altijd zo positief reageren op twitter geeft een positief beeld van een hele aardige jonge vrouw.

De iets minder bekende persoon die ik dus volgde was Kluun.  Kluun is echt een andere soort twitterraar dan Doutzen. Hij laat niet elke minuut weten waar hij is en is dus minder actief op twitter. Hij heeft grappige tweets of hij laat weten dat hij weer Dj moet zijn bij KX radio. Ook tweet hij over andere bekende Nederlands en collega’s zoals Bart Chabot. Als hij het eens is met zijn uitspraak over een bepaald onderwerp bijvoorbeeld.  Wat ook opvalt is dat hij veel persoonlijke tweets heeft aan de mensen die hij kent. Dus van @ tweets. Aan bekende mensen zoals Saskia Noort, maar ook voor mij onbekende mensen. Over actuele zaken heeft Kluun vaak een mening. Zoals het faillissement van Griekenland. Kortom, hij tweet wat hij wilt en het lijkt alsof hij daarbij niet altijd in zijn achterhoofd houdt dat iedereen kan meelezen. Maar dat heeft niet mijn beeld veranderd over hem. Hij is naar mijn idee altijd wel een man geweest die doet wat hij wilt. Met Kluun heb ik wel contact proberen te krijgen. Ik heb gevraagd wat voor boeken hij momenteel aan het lezen is. Ik heb tot nu toe geen antwoord gekregen. Ik had gedacht dat hij wat makkelijker benaaderbaar zou zijn, maar blijkbaar dus niet! 

Ach ja, je kan dan wel een bekendheid op twitter hebben, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks. Je kan lezen wat ze aan het doen zijn en waar ze zijn, maar echt iemand leren kennen daardoor doe je natuurlijk niet. Je vormt uiteindelijk toch je eigen beeld van iemand.

2 Comments on “Twitter time!”

  1. reneboer88 says:

    Ook dit stuk heb ik gelezen omdat ik nog bezig ben met mijn opdracht over Twitter, na het lezen van het stuk Twit-Twitter-Tweet, het lezen van jouw stuk, en het bezig zijn met mijn eigen opdracht is de conclusie van Twitter denk ik wel duidelijk;

    Het wordt echt vooral gebruikt als marketingstrategie voor bekende artiesten. Nou is dat helemaal geen probleem, want eigenlijk is het wel duidelijk dat Twitter hiervoor gemaakt is. Maar eigenlijk heeft de site mij misschien toch een beetje teleurgesteld hierin en had ik gehoopt op een iets diepgaander gebeuren.

    • guidomiller says:

      Het ligt er echt volledig aan wie je op Twitter volgt. Om te zeggen dat het alleen wordt gebruikt als marketing-tool is erg kort door de bocht. Je kan er zonder moeite voor kiezen om actief te zijn op Twitter zonder celebrities of artiesten te volgen. De functie van nieuws verkrijgen via Twitter alleen al biedt ontzettend veel content, net als het bijhouden van technologische ontwikkelingen en wetenschappelijk onderzoek.


Leave a Reply

