Twitter-twatter-twater, ik Twitter een druppel later

Ik twitter, jij tweet, volgen, waar blijft de retweet, ontvolgen, RT-me. Een kleine greep uit mijn nieuwe vocabulair. Ik keek redelijk sceptisch (lees; negatief) naar het fenomeen Twitter. Nu ik door dit vak in aanraking ben gekomen met deze sociale media moet ik die mening toch licht bijstellen.

Voor dit vak ben ik een aantal bekende en minder bekende sterren gaan volgen. Toen ik mijn account aanmaakte ben ik meteen 11 mensen gaan volgen, variërend van Nederlandse politici tot komedianten. Nu, een paar weken later, ben ik ook een internationale band, twee studiegenootjes en een Nederlandse journalist en presentator gaan volgen. Een aantal van deze lui maakte mijn verwachting van Twitter waar. Naar mijn mening irritante posts over tandartsbezoeken, het feit dat ze sushi gaan eten, opname hier opname daar. Dit was dus precies waar ik bang voor was, onzinnige feitjes over het doen en laten van mensen van wie me dat niet zoveel kan interesseren. Ik kan me echter voorstellen dat je als ‘die hard’ fan van deze personen dit nog wel kunt waarderen.

Voor de opdracht heb ik een aantal tweets het wereldwijde web op gestuurd naar Youp van ‘t Hek, een Nederlandse komediant. De beste man heeft 138.369 volgers en hij volgt zelf 27 personen. Als ik rondkijk bij andere bn-ers valt me op dat hij erg veel volgers heeft. Youp is behoorlijk actief op Twitter met gemiddeld zo’n 15 posts per week. Hij schrijft een column voor de krant Het NRC Handelsblad en hij tweet daar elke keer over wanneer de nieuwe column van de week uit is. De rest van zijn tweets zijn doordrongen van sarcasme, hetgeen van een komediant natuurlijk ook wordt verwacht. Ik zag veel reacties op de tweets over zijn column, mensen proberen door opvallend te reageren op zijn column een reactie uit te lokken. Er waren minder reacties op zijn sarcastische posts, toen ik dat zag dacht ik, ‘laat ik daar eens op reageren, misschien vergroot dat de kans dat hij iets terugstuurt’. Helaas mocht het niet zo zijn dat ik een reactie heb gehad op mijn ‘supergrappige’ tweets zijn kant op. Ik zag wel dat hij reacties stuurt naar mensen die een tweet naar hem sturen, maar waarschijnlijk krijgt hij te veel berichten om op alle tweets te reageren. Ik ben nu niet te weten gekomen wat Youp elke dag doet en wanneer hij een scheet laat. Dat hoeft van mij ook absoluut niet, ik vind het leuk dat ik kan zien wat zijn interesses zijn. Zijn tweets bevestigen voor mij mijn mening dat het een erg grappige vent is.

Ook heb ik geprobeerd om in contact te komen met Amon Tobin, dit is een muziek-act met een geweldige visuals-show bij zijn optredens. Met 3d-lasers maakt hij van elk optreden een spektakel. Het is nog niet een alom bekende act, maar ik denk dat dit soort optredens in de toekomst de wereld gaan veroveren. Ik heb hem in mijn tweets zijn kant op aan hem gevraagd of hij ook denkt dat zijn optredens het nieuwe je-van-het gaan worden. Ik kreeg daar geen reactie op, om toch met hem in contact te komen heb ik me toen voorgedaan als een blije fan die hem vraagt wanneer hij weer naar Nederland komt. Daar heb ik helaas ook nog geen reactie op mogen ontvangen. In zijn tweets staat niet zo veel persoonlijke informatie, maar meer informatie over optredens, sites waar je informatie over zijn optredens kunt vinden en nog meer promotie van zichzelf. Hij gebruikt Twitter dus volgens mij voor marketingdoeleinden, dan om volgers wat inside informatie te geven over zichzelf. Met 5652 volgers en 19 personen die hij volgt achtte ik de kans groter dat ik een reactie zou krijgen. Maar als je ziet hoeveel mensen hem een tweet sturen om een reactie te krijgen, vind ik het niet raar dat ik nog geen reactie heb gekregen.

Twitter, bij beroemdheden is het lastig om met ze in contact te komen, maar effectief en, soms, leuk om ze te volgen. Maar met een aantal studiegenoten twitteren we er op los lustig op los. Misschien dat je in contact kan komen met beroemdheden als je ze wat langer volgt en je ze regelmatig een tweet stuurt, maar voor nu, Twitter-twatter-twater, tweeten terug een druppel later..

Leave a Reply

