Twitter, Tweet, ReTweet, @Mention, #Hashtag

Definitie van Twitter: een kort bericht gepost op de Twitter website; dit bericht kan bestaan uit tekst, mentions van bepaalde gebruikers, links naar websites, foto`s of video`s op internet.

Twitter bestaat intussen al een aantal jaar en het blauwe vogeltje zie je intussen bijna overal op verschillende websites. Normaal gesproken zou ik het een hype noemen, maar als het al een aantal jaar bestaat kan ik het geen hype meer noemen. Toch heb ik nooit de behoefte gehad om een account aan te maken. Ik had altijd het idee dat de meeste mensen toch alleen maar onzinnige dingen te melden hadden en ik had simpelweg geen tijd en zin om dat allemaal te volgen. Voor het vak Social Media moesten we een account aanmaken en dit was de kans voor Twitter om mij te verwelkomen in de wereld van de tweets. Nu is het de vraag of ik in deze wereld blijf of niet..

Voor de mensen die van statistieken houden heb ik wat getallen. Ik heb nu 19 tweets, volg 22 mensen en wordt gevolgd door 8 mensen. Voordat ik aan deze getallen kwam moest ik eerst wat mensen toevoegen aan mijn lege Twitter. Na even wat denkwerk begon ik wat bekende mensen toe te voegen aan mijn lijstje. Ami James (Miami Ink), The Rock, Drake en Job Cohen en nog een paar bekendheden. Na deze mensen enige tijd te hebben gevolgd, kan ik concluderen dat de tweets niet zo heel spannend zijn. Bijvoorbeeld Cohen blijft heel zakelijk en zegt alleen dingen die relevant zijn voor zijn functie. Blijkbaar is The Rock bezig met opnames voor zijn nieuwe film aangezien hij dingen tweet zoals `On the set`. Ik besloot toen maar een tweet te sturen naar The Rock in de hoop dat hij iets zou retweeten. Helaas heb ik niets ontvangen, maar dat is misschien ook niet zo vreemd als ik kijk hoeveel followers hij heeft, namelijk 1.076.887. Dan is het inderdaad niet te doen om overal op te reageren.  Wat mij opviel is dat hij zelf niemand volgt. Egocentrisch of is dit account alleen voor de fans en heeft hij stiekem een account voor zijn eigen vrienden? Who knows.

Naast de bekendheden heb ik ook enkele mensen toegevoegd die ik zelf ken. Misschien dat hun mijn twitterervaring konden verrijken. Ik kan daar heel kort over zijn, het was geen verrijking. Ik weet intussen wel wanneer mensen naar bed gaan, wie er verkouden zijn en wat mensen hebben gegeten. In een opwelling besloot ik ook maar wat berichten te gaan posten, maar nu ik ze zo teruglees slaat het helemaal nergens op. Wat ik ook even vergat was dat die tweets openbaar waren, dus eerst maar even nadenken voordat ik wat op Twitter zet.

Op het moment van schrijven zit ik ook Hart van Nederland te kijken en hoor ik het woord Twitter meerdere malen vallen. Ik zie zelfs tweets van mensen op tv verschijnen. Twitter is toch iets waar veel mensen gebruik van maken en waarschijnlijk zal dit zo blijven. Ik snap wel waarom sommige mensen zo actief zijn op Twitter. Je kan je ei kwijt en als er even niemand om je heen is, kan je het op Twitter zetten en misschien krijg je er wel een reactie op. Tot nu toe vind ik Twitter niet zo heel geweldig. Ik heb zelf niet de behoefte om alles te melden wat in me opkomt en anders post ik het wel op Facebook. Ook had ik in het begin geen idee waar retweets en hashtags voor dienden, maar dit is mij nu wel duidelijk geworden. Ben ik toch nog iets wijzer geworden door Twitter.

Twitter, ja of nee? Ja, ik hou mijn account nog wel even. Nee, ik word geen actieve twitteraar. Misschien veranderd dit nog wel, maar voorlopig zal ik Twitter hoogstwaarschijnlijk alleen gebruiken om te kijken wat bepaalde mensen te melden hebben.

3 Comments on “Twitter, Tweet, ReTweet, @Mention, #Hashtag”

  1. IRGIORGIO says:

    Ja ik zie dat vaker bij celebs dat ze geen mensen volgen. Ik denk dat ze bepaalde functies hebben of prive accounts. Moet haast wel als je miljoenen fans hebt

  2. claudiacornelisse says:

    Ik vind het een goed stuk, ben het ook helemaal eens met je bevindingen! Ik denk dat celebrities als The Rock eigenlijk geen interesse hebben in Twitter maar het doen voor de fans en om mee te gaan met hun tijd. Er zijn tegenwoordig nauwelijks nog celebrities die geen Twitter meer hebben, fans willen namelijk graag op de hoogte blijven. Je ziet namelijk ook wel vaker celebrities die een klein aantal mensen volgt..

  3. Je bent niet echt een fan van twitter geworden zo te lezen. Maar je volgt niet echt veel mensen en niet veel volgen jou. Ik denk dat het wel leuker wordt als meer mensen jou volgen en wel reageren als je een tweet bij ze plaatst. Als je zelf wat actiever ermee aan de slag gaat zal het uiteindelijk mischien wel leuk worden!


Leave a Reply

