All around me

Elke ochtend als ik wakker wordt, ga ik naar beneden om te eten en een kopje koffie te drinken. Bij dit ritueel hoort natuurlijk ook het nieuws. Vroeger pakte ik altijd de krant erbij, heerlijk ’s ochtend eten, koffie en de krant. Dit doe ik nog steeds elke dag, maar in plaats van de ‘echte’, papieren krant, pak ik nu mijn telefoon erbij en lees ik het nieuws. Dit is het eerste moment op de dag dat ik het nieuws lees.

Dit is natuurlijk niet het enige moment van de dag. Omdat er tegenwoordig zoveel mogelijk is geworden met smartphones, is het ook mogelijk om elk moment van de dag, waar je ook bent, het nieuws te bekijken. Hier maak ik dan ook veel gebruik van. Zo zijn er van die momenten dat je gewoon even helemaal niks te doen hebt, bijvoorbeeld wachten op de bus of metro. Dan pak ik mijn telefoon en kijk of er nog wat is gebeurd. Het voordeel van de krant lezen op je telefoon, is dat het de hele dag door vernieuwd wordt met nieuwe nieuwsberichten.

Dan heb je ook nog het aanbod van verschillende soorten kranten. Zo heb je de telegraaf, volkskrant, nu.nl, metro, spits en ga zo maar door. In al deze kranten staan verschillende dingen. Zo zijn er een paar die alleen regio nieuws melden en andere landelijk nieuws. Zo blijft er dus continue nieuws beschikbaar dat je nog niet gelezen heeft.

Mijn gebruik van het nieuws is dus wel redelijk groot. Aangezien er dus zoveel mogelijk heden zijn om het nieuws te bekijken en zoveel verschillende kranten, wordt het gebruik van nieuws makkelijker en meer.

Mijn geval is duidelijk te betrekken op het onderzoek van Prior (2005)[1]. Hij stelt dat het ‘knowledge gap’ steeds groter wordt, aangezien de mensen die geïnformeerd willen worden steeds meer mogelijkheden krijgen om zich te laten informeren en dat mensen die dat niet willen het steeds makkelijker kunnen vermijden. Dit zorgt ervoor dat het gat tussen deze 2 soorten mensen blijft groeien.

Zelf ben ik dan iemand van de eerste groep mensen. Ik lees veel nieuws, mede omdat er zoveel mogelijkheden zijn om het nieuws te lezen. Het nieuws is overal te vinden, te lezen en te zien. Voor mij een reden om het te lezen en te weten wat er gebeurd in mijn wereld en omgeving.

Ik heb gereageerd op dit artikel. Alleen heb ik dit op mijn telefoon gedaan en om de een of andere reden kan ik deze niet meer terug vinden op deze pagina. Het zou kunnen komen omdat ik via de applicatie van de volkskrant heb gereageerd en deze niet wordt doorgezet naar de website.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2925504/2011/09/24/Boerkaverbod-is-gebaseerd-op-onderbuikgevoelens-niet-op-feiten.dhtml

In mijn reactie heb ik gezegd dat ik het met dit artikel eens was. Op zich heb ik niks tegen een boerka. Als iemand ie graag wil dragen, dan mag dat natuurlijk. Nederland is wel een vrij land. Maar ik vind niet dat er een boerka gedragen kan worden door mensen met een representatieve functie of bij een lerares bijvoorbeeld. Dit omdat het bijvoorbeeld af kan schrikken, met name bij kleine kinderen. In de Koran staat niks over een verplichting om een boerka te dragen, daar om heeft het dus andere redenen. En het is toch wel erg vreemd dat in Iran geen enkele boerka voor komt en hier in Nederland het opeens verplicht is volgens hun geloof?

 


 

[1] Prior, M. (2005). How Increasing Media Choice Widens Gaps in Political Knowledge and Turnout. American Journal of Political Science, 49, 577-592.

Leave a Reply

