De nieuwsbronnen van tegenwoordig

Het is mij de afgelopen week voor het eerst opgevallen dat ik het meeste nieuws verneem via Twitter. Ik bekijk mijn timeline dagelijks en er wordt altijd wel getweet over belangrijke of interessante nieuwsgebeurtenissen. Zo kwam ik er deze week achter dat er iemand was neergeschoten op de Grote Markt in Den Haag doordat iemand twitterde dat ze toch maar even niet naar de Grote Markt ging.

Ook kwam ik er via Twitter achter dat er wat commotie was ontstaan tijdens het debat in de Tweede Kamer. Zodra ik het op Twitter heb gezien zoek ik vaak meer informatie over de gebeurtenis via Twitter of op het WWW. Nadat ik de tweet over het voorval op de Grote Markt had gezien ben ik via regio15 op Twitter achter meer informatie gekomen. Op deze twitteraccount wordt het nieuws rond werkzaamheden van de poliotie, brandweer en ambulance in de regio Haaglanden bijgehouden. Omdat ik regelmatig op Twitter kijk ben ik vaak vrij snel op de hoogte van het nieuws. Wanneer ik meer informatie zoek buiten Twitter kijk ik vaak op de website nu.nl.Verder kijk ik uiteraard wel eens naar het nieuws op tv.

Ik denk dat ik veel minder op de hoogte van het nieuws zou zijn zonder sociale media. Wat dit betreft hoor ik zeker bij de optimisten waar Prior het in zijn artikel over heeft. Doordat ‘vrienden’ op twitter het nieuws vaak op een leuke manier brengen raak ik er meer bij betrokken. Juist wanneer het over politiek gaat zou ik deze onderwerpen normaal vermijden. Dat mensen door meer keuze de politieke onderwerpen vermijden zie ik bij mezelf wel gebeuren op nu.nl. Wanneer ik hier kijk zonder achtergrondinformatie te zoeken over een bepaalde gebeurtenis sla ik altijd de artikelen wat betreft politiek over.

Naar mijn mening is het een belangrijke functie van social media is geworden om nieuws snel te verspreiden. Op Facebook zie ik dit nog iets minder gebeuren. Facebook wordt naar mijn idee meer gebruikt voor feedback over het nieuws.

De opmerking die ik heb geplaatst onder een nieuwsartikel ging over de commotie tijdens het debat tussen Wilders en Rutte. Mijn opmerking was van negatieve aard en ik heb daarom geschreven dat dit écht niet kan. Het is erg onfatsoenlijk om zulke taal in de Kamer te gebruiken. Zowel Wilders en Rutte zaten hierom fout. Wilders om zijn opmerking en Rutte om zijn reactie hierop.

Op mijn opmerking heb ik een aantal reacties gekregen van mensen die het met mij eens waren (en er eventueel nog iets aan toe te voegen hadden). Omdat dit een gedachtegang is die door veel Nederlanders wordt gevolgd sloten mensen zich bij mijn opmerking aan. De opmerkingen die nog meer reacties krijgen zijn opmerkingen die buiten de algemene opvattingen vallen. Hierdoor ontstaan flinke discussies over artikelen als deze.

One Comment on “De nieuwsbronnen van tegenwoordig”

  1. denisereurings says:

    Mijn ervaring komt overeen met die van jou. Echte discussies lijken alleen te ontstaan wanneer iemand een reactie plaats die totaal uit de toon valt. Bijvoorbeeld een reactie waar niet goed over nagedacht is en zonder argumenten en reacties waar ‘rare’ taal in voor komt. Zo een reactie valt op en wordt als ware niet ondergesneeuwd door de rest van de reacties waar iedereen (het merendeel) het mee eens is.


Leave a Reply

