Doe eens normaal man!

Eigenlijk zijn er erg veel manieren waarop ik mijn nieuws te horen en te zien krijg. De dag begint met de tv aanzetten om het journaal te volgen, als ik achter mijn laptop ga zitten kijk ik bijvoorbeeld even op telegraaf.nl. Ook als ik met de trein richting de vu ga blader ik altijd even de Spits of Metro door als dat kan. Sinds kort check ik ook het nieuws via Twitter (met dank aan dit vak!) aangezien ik nu.nl en nusport.nl volg via Twitter. Dit doe ik gewoon de hele dag door. Ook is het zo dat als er belangrijke dingen gebeuren dit gelijk een hot topic is op Twitter, en je het vanzelf wel tegen komt via andere die je volgt. Dit is natuurlijk ook meteen het voordeel van Twitter. Dingen worden nu zo snel gedeeld met andere waardoor het zich razend snel verspreid. Zelfs het NOS journaal gebruikt Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in het nieuws. Dit is natuurlijk een enorme verandering met vroeger, nog voor internet en zonder de Social Media Sites.

Volgens Prior (2005) zijn er 2 soorten mensen. Aan de ene kant heb je mensen die voor informatie open staan (op het politieke vlak) die ook steeds meer mogelijkheden krijgen om zich te kunnen laten informeren.  En aan de andere kant heb je de mensen, die in plaats van politiek meer interesse hebben in entertainment, de informatie steeds makkelijker willen en kunnen vermijden. Hierdoor wordt ‘the knowledge gap’ tussen mensen steeds groter en blijft dat gat ook groeien. Zelf sta ik dus vrij open om mij te laten informeren. Ik ben gewoon graag op de hoogte van het laatste nieuws.

Eén van de hot topics op Twitter, en eigenlijk overal hot, was natuurlijk de woordenwisseling tussen Premier Mark Rutte en Geert Wilders. Voor diegene die dit akkefietje gemist hebben, (en die dan ook waarschijnlijk bij de groep mensen horen die het nieuws vermijden) hier nog even een korte samenvatting. Rutte en Wilders hadden een korte en felle woordenwisseling over PVV-Kamerlid Raymond de Roon, die de Turkse premier Erdogan onlangs tijdens het Vragenuurtje een “islamitische aap” zou hebben genoemd. Rutte nam hiervan “in de meest felle bewoordingen” afstand, zo zei hij in de Tweede Kamer. Wilders werd daarop boos, verweet Rutte De Roon verkeerd te citeren en zei tegen de premier: “Doe eens normaal man”, waarop Rutte antwoordde: “Doe zelf eens normaal man!” Uiteindelijk greep Kamervoorzitter Gerdi Verbeet in door te vragen of “de heren” zich wilden gedragen. Ik heb op dit bericht gereageerd via powned: “Goed voorbeeld voor iedereen, dat zulke mensen Nederland moet leiden. En dan daarna ook nog is zeggen dat dit akkefietje niet voor barstjes in de samenwerking heeft gezorgd”. Ik heb hier als reacties op gehad dat mensen het wel met me eens waren, verder niet heel veel bijzonders. Ik denk vooral omdat er nog honderden reacties tegelijk werden geplaatst waardoor alles een beetje door elkaar liep.

Leave a Reply

