Nieuws-gierig..

Ik moet zeggen dat ik als persoon heel nieuwsgierig aangelegd ben, maar dat ik wat betreft het nieuws volgen niet per se de meest trouwe persoon ben. Dit vind ik eigenlijk een hele slechte eigenschap van mezelf maar als ik kan kiezen tussen een leuk programma kijken of het nieuws aanzetten, kies ik eigenlijk altijd voor het leuke programma. Een groot verschil met vroeger. Als kind waren voor mij het jeugdjournaal en klokhuis hele leuke programma’s waar ik altijd trouw naar keek. Toen ik ouder werd keek ik verplicht mee met mijn ouders naar het zes of acht uur journaal en kreeg ik ook vrij veel mee. Tegenwoordig fiets ik naar de vu waardoor de spits of metro geen opties meer zijn. Als ik thuis ben kijk ik liever naar de tv of zit ik op mijn laptop of telefoon te facebooken of series te kijken.  In plaats daarvan zou ik ook kunnen gaan surfen op nu.nl, en toch ben ik daar niet zo snel toe geneigd. Als je dat betrekt op het onderzoek van Prior (2005) ....die aan de hand van een survey onderzocht of de drastische groei van beschikbare informatie over de politiek daardoor ook meer mensen bereikte, of dat er juist een gat ontstond tussen de geïnteresseerden en de ongeïnteresseerde bevolking. Uit het onderzoek kwam dat het gat tussen die twee groepen eigenlijk alleen maar groter wordt doordat de mensen die informatie willen alleen maar beter geïnformeerd raken,terwijl de mensen die het eigenlijk niet zo interesseert het steeds makkelijker kunnen ontwijken of niet meer weten waar ze moeten zoeken. Ik denk dat ook ik me wel bij deze uitkomst aansluit en hoor bij de groep die het makkelijk ontwijkt, niet bewust maar het gebeurt uiteindelijk toch.

Maar wereldvreemd ben ik natuurlijk ook niet en toen ik ging surfen op nu.nl sprong dit bericht meteen in t oog bij me. Want dit is iets waar ik persoonlijk niks van snap en totaal geen respect voor heb. Ik heb dan ook een reactie op de site gezet maar heb er geen reactie op gekregen. Ik had de volgende comment erbij geschreven:

Je zou kunnen zeggen, bizar wat een oorlog met een mens kan doen. Maar is het de oorlog of de persoonlijkheid van deze jongen die dit veroorzaakt. Het is toch erg dat mensen de kans kunnen krijgen om als een soort computerspel mensen dood te kunnen schieten. Maar hoe kun je dit voorkomen, ik denk namelijk neit dat dat mogelijk is. Mensen blijven mensen en er zal altijd wel weer iemand zijn die een mogelijkheid vindt helaas. Ik hoop dat deze jongen een heleboel jaren celstraf krijgt om te overdenken waar hij in hemelsnaam mee bezig was!

Ik denk dat ik geen reactie kreeg op dit bericht omdat het een redelijk gematigde reactie was. Mensen gaan sneller in op uitspraken als: “een Irakees of Afghaan minder maakt ook allemaal niet uit, het zijn toch allemaal nietsnutten” of “Wat doen die Amerikanen daar überhaupt, ze zijn er alleen maar voor de olie!”. Dit zijn reacties waar mensen boos van worden en makkelijk een antwoord op terug kunnen typen. Extreme reacties trekken dus meer aandacht, wat op zich heel logisch is, maar het is goed dat ook de gematigdere opinies worden achtergelaten om een goede balans te zien van hoe het verdeeld is. Dit soort opdrachten doen je wel beseffen dat je misschien weer iets meer het nieuws moet gaan volgen dus nu.nl wordt nu een van mijn favorieten en ik hoop dat meer mensen dat steuntje in de rug krijgen.

One Comment on “Nieuws-gierig..”

  1. berend75 says:

    Ik ben het helemaal eens met jouw comment! Je kunt het je bijna niet voorstellen dat zulke mensen bestaan, maja ze bestaan nu emaal.. Hoop idd ook dat deze jongen nog lang in de gevangenis mag wegrotten!


Leave a Reply

