Nieuws

De bronnen waar ik nieuws vandaan haal zijn bronnen waar de meeste mensen het denk ik vandaan halen. In de ochtend kijk ik als ik tijd heb naar het journaal op RTL 4, maar ook zap ik over op Nederland 1, 2 of 3. Vervolgens maak ik gebruik van de Metro of de Spits in het openbaar vervoer. Ik lees ze allebei, maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar Metro. Na het avondeten kijk ik het 6 uur journaal en meestal is het dan RTL 4. Na mijn werk rond 10 uur ‘ s avonds bekijk ik ook weleens het programma Paul en Witteman of Knevel en van den Brink. 

Daar wordt dan wat dieper in gegaan op de actualiteit. Ik vind het ook fijn om op de hoogte te zijn over wat er allemaal gebeurd, maar het is wel afhankelijk van de bui waarin ik mij verkeer. Soms wordt er namelijk op het nieuws constant een bepaald issue naar voren gehaald en ik merk dat ik soms een beetje moe van het onderwerp wordt. Het betreffende onderwerp wordt dan ook nogmaals op alle actualiteiten programma’s herhaald en dan moet ik eigenlijk niet veel van hebben en zap ik weg. Prior(2005) spreekt in zijn artikel over de enorme groei van de beschikbare politieke informatie, maar dat de politieke kennis op zich niet erg is veranderd. Terwijl dit is wat men in de eerste instantie wel zal verwachten, want men zou denken dat mensen hierdoor meer geïnformeerd zijn en dus ook meer kennis vergaren en dat dit dan ook geldt voor mensen die niet erg veel geven om de politiek. Maar het lijkt een paradox. Hij is van mening dat een grotere media keuze het makkelijker maakt voor mensen om hun voorkeur te vormen. Echter mensen die meer voorkeur voor entertainment hebben zouden het nieuws negeren en leren daardoor ook minder over de politiek. Ik moet zeggen dat ik geïnteresseerd ben in politiek nieuws, dus ik hoor daarmee bij de groep mensen die van nieuws houden en daarmee ook een voordeel hebben bij het krijgen van die informatie. Ik moet zeggen dat het nieuws voor mij betreft een graadmeter is om te kijken welke standpunten partijen innemen en dat het nieuws dan ook de meest belangrijke bron is voor mijn voorkeur. Wat dat betreft kom ik dan wel overeen met Prior zijn standpunt.

Ik heb een reactie geleverd op een artikel op Nu.nl. Dit artikel ging over de discussie rond het “doe eens normaal man” thema en dat Gerdi Verbeet vond dat Rutte zijn ambt werd bejegend. Ik heb een reactie op dit bericht gegeven dit het standpunt steunt. Namelijk:

Ik ben het tot op zekere hoogte eens met Gerdi Verbeet. Omdat Rutte op dezelfde niet-diplomatieke manier heeft gereageerd zoals de heer Wilders dat heeft gedaan, heeft dit momenteel tot een hele hype geleid. Ik moet zeggen dat ik het best grappig vind, al ben ik wel van mening dat als dit soort discussies tussen de MP en anderen op dit niveau blijft zijn gezag toch wel een beetje wordt bejegend.   

Ik heb geen reactie gekregen op mijn bericht en dat verbaas mij ook weer niet zo erg. Ik heb namelijk nog een redelijk neutraal bericht gepost en ik neem weliswaar het standpunt van het artikel in, ik zorg met mijn reactie niet echt voor verhitte, tegenreacties. Het meer en deel van de reactie die op het artikel worden gegeven gaan over de dingen die Wilders in zijn mond neemt en waar dit kabinet en de politiek van tegenwoordig naar toe gaan. Ik zie dan ook dat een reactie wordt gegeven als men een bericht geeft wat van die mening afwijkt. Daarnaast zijn er zoveel reacties gepost op dit artikel dat het best lastig is om door al die berichten nog regelmaat te zien.

Leave a Reply

