De nieuwsconsument

Nu.nl is de nieuwssite die ik het meest bezoek, wanneer ik even wat tijd over heb. Die verloren vijf minuten in de tram, de pauze van het college of het wachten op de bus.

Wanneer ik te lui ben om te fietsen, of omdat het regent dat het giet en het buiten min vijf graden is, neem ik de metro. Daar lees ik nog lekker de ouderwetse papieren versie van de Metro of de Spits. Wanneer er iets choquerends gebeurt, krijg ik dit via een sms of een ping van een vriendin te horen. Zoals toen Amy Winehouse deze zomer overleed, las ik het eerste nieuws hierover via een sms van een vriendin. Ook Facebook wordt voor mij steeds meer een bron van informatie en nieuws. Nieuws over events, grappige gebeurtenissen, politiek en alledaagse dingen. Op Facebook houden mensen elkaar geïnformeerd van alles wat er gebeurt in de directe wereld om hen heen.

Soms kijk ik ook nog wel eens ouderwets het nieuws op de tv, lekker rustig het achtuurjournaal, of s ochtends vroeg als ik aan het ontbijten ben. Ik consumeer het nieuws dus door veel verschillende media; krant, tv, computer en telefoon. De ‘knowledge gap’ tussen mensen wordt steeds groter volgens Prior (2005). De kenniskloof vergroot doordat we in deze moderne tijd kunnen kiezen uit allerlei verschillende media en aanbieders van nieuws. Volgens Prior (2005) ontstaat er door de enorme hoeveelheid beschikbare informatie een groot verschil in kennis over politiek. Dit komt doordat sommige mensen wel geïnteresseerd zijn in politiek en andere mensen die er totaal geen interesse in tonen. De mensen die van nieuws over een bepaald onderwerp houden, zullen nog meer nieuws consumeren hierover. De mensen die niet van bepaalde nieuwsonderwerpen houden, zullen nog minder nieuws hierover consumeren.

Op het nieuwsartikel over de rechtszaak tegen Conrad Murray, de lijfarts van Michael Jackson, heb ik vrij kritisch gereageerd. Het artikel suggereert dat het een ‘slechte zaak’ is dat er acht fans van Michael Jackson in de twaalfkoppige jury zijn. Terwijl ik denk dat het een aardige weerspiegeling is van de Amerikaanse bevolking. En het erg lastig zou worden om 12 mensen te vinden die nooit Jacksons muziek of carierre hebben gewaardeerd. Of Conrad Murray schuldig bevonden wordt, lijkt me niet van invloed door het waarderen van Michael Jackson zijn muziek. Daarom sluit ik mij niet aan bij de toon van het artikel. Op mijn reactie wordt helaas geen weder reactie gegeven door de andere mensen die op dit artikel gereageerd hebben. Ik denk dat dit komt doordat mensen op een sociale nieuwssite als nujij.nl vooral hun eigen mening willen laten horen. Daardoor staan ze niet open voor anderen hun mening. Als ik kijk naar wat reacties op andere artikelen, op sommige artikelen loopt dit in de honderden, dan is het toch wel degene met de meest onverbuigbare mening degene die het meeste ‘aandacht’ krijgt.

 

Leave a Reply

