Nieuw Nieuws is Leuk Nieuws!

Ah, eindelijk geen Google+ of Twitter, maar iets wat echt dichtbij me staat! Nieuws consumeren! Nom nom.

Mijn nieuwsconsumptie is eigenlijk ontzettend constant. Vrij intensief, maar constant. Als ik ’s ochtends geen haast heb en rustig de tijd kan nemen om wakker te worden, doe ik dat meestal onder het genot van een NOS Journaaltje, of door even het internet af te struinen langs nieuwssites als NU.nl en Spitsnieuws.nl (geen specifieke reden voor de keuze van die twee; ik kom er meestal via via op terecht). Verder blijf ik thuis alleen op de hoogte van het nieuws door het regelmatig bekijken van NOS Teletekst (dat is meer een soort tik geloof ik, om de zoveel tijd even Teleteksten); sinds ik op kamers woon is de krant niet meer aan mij besteed (geldkwesties/gierigheid), terwijl ik in het huis van mijn ouders altijd een fanatiek krantenlezer was. Nu telt het natuurlijk ook wel mee dat er door heel Nederland gewoon gratis kranten te halen zijn; Metro, Spits, de Pers… De Pers is de meest zakelijke van de 3, en de Spits staat altijd vol leeghoofdige showbizzberichten, en dus lees ik ze meestal allemaal terwijl ik me in het OV bevind – afhankelijk van welke ik te pakken kan krijgen dan. Sinds kort heb ik zelfs – geheel bij de tijd – een NU.nl-app gedownload, maar daar ben ik nog geen groot liefhebber van. Voor dringende zaken is het misschien uitermate handig, maar ik lees mijn nieuws toch liever van een wat groter scherm/papier. Weet niet waarom. Traditie misschien.

In zijn artikel concludeert Prior (How Increasing Media Choice Widens Gaps in Political Knowledge and Turnout, 2005), dat de nieuwe media zowel positieve kanten (grotere politieke kennis en betrokkenheid) als negatieve kanten (meer mogelijkheden om politiek volledig te negeren) met zich meebrengt, en – mijn nieuwsconsumptie analyserend – moet ik de positieve denkers gelijk geven. Ik vind het moeilijk om nieuws, of specifiek politiek nieuws, te negeren, aangezien het in grote hoeveelheden wordt geserveerd; als ik geen zin heb om politieke zaken op het internet te lezen kom ik het wel tegen in de krant, en in mijn geval betekend dat, dat ik het toch maar in me opneem  – dat is naar alle waarschijnlijkheid namelijk een van de weinige nieuwsberichten die ik op dat moment dus nog niet heb gelezen, en nieuw nieuws is leuk nieuws!

 Nu mijn reactie – toch een negatief punt aan deze assignment, want ik hou helemaal niet van willekeurig commentaar leveren op artikelen. Maar ik heb het toch gedaan; een negatieve reactie zelfs. In mijn ijverigheid koos ik voor het “meest gereageerde” nieuwsartikel, een recente bericht op Spitsnieuws.nl, over het feit dat de PVV twee zetels is gedaald (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/09/pvv-daalt-twee-zetels). Vol goede moed schreef ik een reactie waarin stond dat Wilders misschien toch iets te ver was gegaan – iets dat ik me moeilijk voor kon stellen bij PVV-stemmers, te ver gaan. Dus ik heb vol spanning commentaar van beledigde PVV-ers afgewacht, maar nee. Geen reactie gehad, niks. Misschien ben ik toch iets te soft om echt commentaar te leveren dat mensen opmerken en prikkelt om op te reageren. Ach, ik ben toch liever een anonieme nieuwsconsument dan dat ik de behoefte heb om mijn mening te delen met de rest van discussieliefhebbend Nederland. Nieuws in alle rust consumeren? Yes please!

Leave a Reply

