Altijd en overal nieuws

Normaal gesproken ben ik me niet echt bewust van wanneer ik nieuws lees, hoor of zie. Deze week ben ik mij daar veel bewuster van geworden naar aanleiding van deze opdracht. De hele dag door ‘check’ ik het nieuws eigenlijk wel. Het begint in de ochtend als mijn vader de krant heeft laten liggen op de keukentafel. Tijdens het ontbijt blader ik deze krant, het AD, dan ook door en lees ik de interessante artikelen. Vervolgens stap ik in de auto en komt het nieuws op de radio voorbij. De rest van de dag ben ik op momenten van verveling/wachttijden te vinden op de App van Nu.nl op mijn telefoon. Op sommige dagen zie ik ook de nieuwsuitzendingen van het RTL Nieuws op televisie. De hele dag door zoek ik het nieuws dus op en komt het nieuws mij tegemoet. Dit nieuws bestaat overigens uit allerlei soorten nieuws. Van politiek tot entertainment, van economie tot leuke weetjes. Sportnieuws is het enige wat ik grotendeels aan mij voorbij laat gaan.

De conclusie van het onderzoek van Prior (2005) is dat de kennis van politiek bij mensen met interesse voor politiek en nieuws toeneemt, dankzij de nieuwe media. De mensen met een voorkeur voor entertainment verwerven juist minder kennis over politiek. Zo ontstaat er dus de politieke ‘knowledge gap’. Mijn eigen interesse ligt zowel bij politiek als bij entertainment. Ik kijk regelmatig nieuwsgerelateerde tv-programma’s, maar kijk net zo graag een entertainmentprogramma. Naar mijn idee gaat deze conclusie van Prior (2005) dus niet echt voor mij op. Toch zie ik de resultaten van dit onderzoek terug in mijn omgeving. Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk herken ik deze conclusie. De één heeft een duidelijke voorkeur voor entertainment en weet dan ook niet heel veel van politiek. De ander heeft meer interesse voor het nieuws/politiek en heeft dan ook meer kennis over politiek.

Een reactie op een nieuwssite heb ik hiervoor nog nooit eerder gedaan. Als website heb ik Nu.nl gekozen, waarbij ik werd doorverwezen naar Nujij.nl. Na registratie op deze site kwam ik al snel het artikel over Gerdi Verbeet, voorzitter van de Tweede Kamer, tegen. Naar aanleiding van het debat tussen Mark Rutte en Geert Wilders (‘doe eens normaal, man!’, ‘doe zelf toch eens normaal!’) is de discussie gaande of Verbeet hier had moeten ingrijpen of niet. Op dit artikel zijn al veel reacties geplaatst die de vele verschillende meningen laten zien. Ik besluit ook mijn mening te plaatsen, die kritisch van aard is. Nu is het wachten op reacties. Er is al snel iemand die vermeld dat hij/zij dezelfde mening deelt. Verder wordt er (helaas) niet op ingegaan. Na het teruglezen van de eerdere geplaatste reacties merk ik op dat er veel gereageerd wordt op reacties waar dingen geconstateerd worden zonder dat deze met argumenten onderbouwd worden. Al zijn er ook enkele inhoudelijke discussies te vinden. De meeste reacties zijn echter alleen op het nieuwsbericht zelf en niet op voorgaande reacties. Mijn reactie valt hier dus ook onder en valt niet meer op nu er nog veel meer soortgelijke reacties verschijnen.

Leave a Reply

