Dag in, dag uit…

De wekker gaat, de koffie is gezet en op de tv klinkt Jeroen Overbeek. Het begin van mijn dagelijkse nieuwsconsumptie…

Ik denk dat de meeste zich herkennen als ik zeg: “Als ik ‘s morgens tijd over heb, betekent dat dat ik langer in bed had kunnen liggen.” Dat gaat voor mij ook op. Tijd = slaap. Vandaar dat onder het ontbijten en aankleden (wat overigens ook tegelijk gaat) bij mij de tv aangaat om op de hoogte gehouden te worden van de dagelijkse kommer en kwel in de wereld.
Als het vervolgens de tijd is om de hort op te gaan, word ik negen van de tien keer begroet door mijn Volkskrant (negen van de tien keer omdat mijn buurmannen er nogal een handje van hebben om deze spectaculaire elite krant eigen te maken). Vervolgens wordt de krant op plaats der bestemming (lees: oninteressante en inleidende colleges) gelezen. Maar het lezen van mijn krant gaat volgens een bepaald “ritueel”. Sommige mensen zullen zich meteen op de voorpagina storten, ik begin het liefst bij de bijlage. En dan wel de achterkant van de bijlage. Waarom? Omdat ik geen zin heb om meteen lange lappen tekst over het onrecht in de wereld te lezen, maar graag mijn ogen wil laten wennen aan het lettertype en luchtige teksten te lezen waarvan de hoeken van mijn mond omhoog gaan krullen. De achterkant van de bijlage heeft een hoog “man bijt hond” gehalte, genaamd “Dag in, dag uit“. Hier vindt je elke dag een collum en miKoopje van de dagjn favoriete item “koopje van de dag” . Na de achterkant doorgespit te hebben, begin ik met het daadwerkelijk lezen van het nieuws.
Wanneer ik deze heb geconsumeerd, ga ik met mijn smartphone aan de slag. Allereerst begin ik met GeenStijl. Of dit onder het kopje “nieuws” kan vind ik dubieus, maar ze zijn wel kritisch en hier en daar komt er wat boven water dus ik zeg: “Ja”. Vervolgens is Nu.nl aan de beurt en te beginnen bij het kopje “wetenschap”. Vraag me niet waarom, het is een tik, ik begin te watertanden bij nieuw ontdekte dier/plantensoorten en alle extra informatie over onze voorouderen en prehistorische ondekkingen. Verder houdt mijn nieuwsconsumptie wel op, af en toe kijk ik ‘s avonds nog wel eens het journaal.

Markus Prior (2005) stelt in zijn artikel dat door het aanbod van media het makkelijker wordt voor mensen zelf te bepalen wat ze wel en niet aan nieuws consumeren. Zo zijn er verschillende groepen mensen te onderscheiden: de nieuws-gierigen en de nieuws-schuwe zal ik ze voor het gemak noemen. De eerste groep is erg geïnteresseerd in het nieuws en gebruikt media om extra informatie tot zich te nemen, de nieuws-schuwe groep is minder geïnteresseerd in het nieuws en gebruikt media vooral voor hun eigen vermaak en entertainment. Prior vroeg zich in zijn onderzoek af, of door het aanbod aan informatie de knowledge gap tussen de nieuws-gierigen en de nieuws-schuwe groter of kleiner zou worden. Zijn conclusie was dat het gat tussen deze twee groepen eigenlijk alleen maar groter werd in plaats van kleiner. Dit komt, omdat nieuws-gierigen extra informatie over bepaalde kwesties willen terwijl nieuws-schuwe, die toch al weinig afwisten van het desbetreffende probleem er voor zullen kiezen zich er alsnog niet mee te bemoeien.
Ik moet zeggen dat ik mijzelf hier in herken. Ik merk dat door mijn abonnement op de krant ik veel meer op de hoogte ben van kwesties die spelen in de wereld en daarom mij ook hier meer voor interesseer, ik zie mezelf als een nieuws-gierige. Ik merk in mijn omgeving ook, dat als mensen die totaal niet op de hoogte van bepaalde dingen zijn zich ook niet hiervoor zullen gaan interesseren. Dus de onderzoeksresultaten van Prior komen overeen met mijn eigen ervaringen.

Vervolgens ben ik gaan reageren op een nieuwssite. Ik heb gekozen voor de Volkskrant omdat ik hier een abonnement op heb en dus vertrouwd mee ben. De hele “Doe is normaal” kwestie vind ik zo belachelijk dat hier zeker geen aandacht aan mag worden besteed dus ik besloot te reageren op dit bericht. Met als reactie: Het controleren van onderzoek zal zeker helpen om misstanden te voorkomen in de wetenschap. Maar er wordt tegenwoordig veelal gepubliceerd op kwantiteit, in plaats van op kwaliteit, omdat wetenschappers op deze manier hun geld verdienen. Wellicht is er een betere manier om dit probleem op te lossen, in plaats van het rectificeren van misstanden. (deze reactie is niet letterlijk, gezien het feit deze niet direct wordt gepost op de vk site en ik zo slim was deze niet te kopiëren).
Ik heb op mijn post dus ook nog geen reactie gehad, maar wat niet is kan nog komen en zodra het moment daar is zal ik deze uiteraard met jullie delen.

2 Comments on “Dag in, dag uit…”

  1. philippine89 says:

    Wat een leuk stukje AnneFleur!

  2. aakrekel says:

    Dankjewel!

    Groetjes, Annefleur


Leave a Reply

