De hele dag informatie consumeren

Al enkele jaren beginnen mijn dagen op dezelfde manier. Ik word wakker, spring onder de douche, trek m’n kleren aan, stop een paar pistoletjes in de oven en schenk een glas melk in. Als de pistoletjes in de oven zitten pak ik de Volkskrant en scan ik de voorpagina voor interessante koppen. Als groot sportliefhebber blader ik vaak als eerste even naar de laatste pagina’s waar ik het sportkatern kan terugvinden. De ene morgen is de andere niet, dus op sommige dagen heb ik meer tijd om de krant door te lezen dan op andere dagen.

Sinds ik vorig jaar ben overgestapt van mijn Nokia ‘van voor de oorlog’ 3310 naar een Blackberry heb ik veel meer momenten per dag dat ik nieuws consumeer. Ik check elke dag een paar keer op nu.nl en diverse sportsites. Afgelopen week is eigenlijk volgens het vaste stramien gegaan. ’s Ochtends de krant lezen, gedurende de dag op m’n smartphone het nieuws in de gaten houden en ’s avonds vaak nog het journaal kijken. Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er gebeurd in de wereld om mij heen.

Prior (2005) is van mening dat er dankzij de enorme hoeveelheid beschikbare informatie een groot verschil in kennis over politiek ontstaat tussen mensen die geïnteresseerd zijn in politiek en mensen die er geen interesse in tonen. Dit vind ik persoonlijk een behoorlijk logische conclusie. Ik merk het bij mij thuis, dat sommige huisgenoten weinig tot geen interesse tonen in de politiek en andere juist heel veel. Enkele huisgenoten hebben bijvoorbeeld niks meegekregen van Wilders’ uitspraak: “Doe eens normaal man!” tegen Rutte, terwijl dit op elke voorpagina heeft gestaan en in elk actualiteitenprogramma aan bod is gekomen. Dit heeft volledig te maken met een ongelooflijk gebrek aan interesse.

Ik heb gereageerd op een ingezonden stuk op de website van de Volkskrant over kamerleden die weten wanneer hun fractieleider een ‘grap’ maakt en vervolgens geregisseerd gaan zitten lachen en klappen. Ik heb deels op het artikel en deels op een reactie van iemand anders gereageerd met de volgende reactie:

“Het is te sneu voor woorden dat er nog mensen zijn die hier in trappen. Een aanzienlijk deel van Wilders’ achterban vindt het nog geweldig ook dat hij openlijk mensen beledigd en aanvalt op de verkeerde punten, maar zelf nooit met een oplossing komt. Dit kabinet heeft zich inderdaad laten gijzelen door deze man die zijn spelletje ontzettend goed speelt.”

Ik heb deze reactie vanochtend onder het artikel geplaatst en deze moet nog verwerkt worden door de redactie. Op dit moment staat mijn reactie nog niet onder het artikel, maar ik zal het in de gaten houden vandaag of er nog iemand een reactie op geeft. Mocht dit het geval zijn dan zal ik deze blog aanpassen.

Leave a Reply

