Dit was het nieuws

De afgelopen week was qua nieuwsconsumptie van mij niet veel anders dan de normale gang van zaken. Afhankelijk van mijn dagplanning, en daarbij voornamelijk hoe vroeg of laat ik moet beginnen, lees ik s’ochtends wel of niet het Algemeen Dagblad. Deze komt al jaren s’morgens vroeg door de brievenbus(behalve op zondag), en ook deze week was de krantenbezorger weer ruim voor dat ik wakker was langs geweest. Als ik s’ochtends niet veel tijd heb laat ik de krant links liggen en kijk ik snel even op spitsnieuws.nl en geenstijl.nl voor de belangrijkste updates. Het niveau van spitsnieuws doet echter veel onder voor het nieuws uit het AD en op geenstijl wordt het nieuws met een hele andere kijk gebracht, daarom zorg ik als ik thuis kom dan ook altijd dat ik nog even de krant kan lezen. Als ik s’morgens wel de tijd heb is het lezen van de krant onder het genot van een kop koffie een van de eerste dingen die ik doe.

Ik vind het belangrijk om op de hoogte te zijn van de dingen die er spelen. En ik vindt het dan ook vervelend als het me niet lukt om nieuws te bemachtigen. Gelukkig leven we in een tijdperk waar nieuws overal en volop aanwezig is. Op veel stations vind je tegenwoordig de spits, de metro en de pers. Ook is het mogelijk om via smartphones op de hoogte te blijven van het nieuws. Ik denk daarom ook dat de ‘knowledge gap’, Prior(2005) ook echt bestaat. Als je geïnteresseerd bent in het nieuws is er altijd wel een mogelijkheid om eraan te komen en je kan je er ook steeds makkelijker mee verrijken. Degene die zich hier niet voor interesseren blijven achter in hun kennis waardoor een gat, of ‘gap’ ontstaat.

Voor het tweede gedeelte van de opdracht heb ik een comment geplaatst waarin ik het eens ben met het artikel.  Het artikel van nu.nl gaat over het onderbreken van het debat door de tweede kamer voorzitter Gerdi Verbeet. Op mijn comment is nog niet gereageerd. Het lijkt er ook op dat er niet zo zeer op oude comments gereageerd wordt maar dat mensen vooral hun eigen menig willen posten over het artikel en dan vaak met een soort spottende/grappige toon. Echte  heen en weer discussies blijven vaak uit. Dit vind ik niet zo gek, het blijft namelijk een nieuws site en mensen komen om het nieuws te lezen, nadat ze hun gal gespuwd hebben gaan ze weer door naar het volgende artikel. Tijd om terug te kijken op oude comments is daar niet bij.

2 Comments on “Dit was het nieuws”

  1. krs260 says:

    Gezien het feit dat je zegt, dat er niet op oude comments gereageerd wordt; Denk je dat het plaatsen van de comments dan überhaupt toegevoegde waarde heeft of kan dit dan net zo goed afgeschaft worden? Ik denk zelf dat het de site wel interactiever maakt, maar ik ben er niet over uit of het voor lezer nou echt een functie heeft als er niet echt een discussie ontstaat.

  2. Ervaar je zelf ook verschil tussen jezelf en andere die minder intresse hebben in het nieuws? Je zegt ook dat je het vervelend vind als je niet op de hoogte bent van het laatste nieuws en je dan tot spitskrantjes richt. Dit is toch een ander soort kwaliteit nieuws dan het AD. Vind je deze dan wel intressant om te lezen? Je kan dan mischien btr naar de AD site gaan om aan dezelfde soort kwaliteit van het nieuws te komen.


Leave a Reply

