Enkel een ‘+1’

Om eerlijk te zijn, moet ik zeggen dat ik niet iemand ben die dagelijks bewust het nieuws volgt. Ik bezoek regelmatig nu.nl, lees af en toe de Spits en ik zie meestal NOS op 3. Nu.nl bezoek ik eigenlijk als ik onderweg ben, bijvoorbeeld in de trein of op de VU. Als ik ’s ochtends onderweg ben met de trein lees ik soms de Spits, tenzij ik bijvoorbeeld nog wat artikelen moet lezen voor mijn studie. NOS op 3 kom ik eigenlijk altijd toevalligerwijs tegen tussen de programma’s die ik kijk. Volgens Prior (2005) wordt de ‘knowledge gap’ ruimer door de grote keuze aan verschillende media. Hij geeft aan dat mensen het nieuws als het ware kunnen ontlopen doordat er veel andere media op hetzelfde moment te volgen zijn. Ik denk dat Prior hierin gelijk heeft; als ik wil, hoef ik helemaal geen nieuws mee te krijgen omdat ik er ook voor kan kiezen om een ander programma of medium te volgen op dat moment.

Ik heb gereageerd op 2 berichten op Nu.nl namelijk: Slachtoffer na ongeval aangereden en Moeder bekent doden 10-jarige dochter. Ik koos voor deze berichten omdat ik ze opmerkelijk vond en ik in het commentaar kon zien dat er veel op gereageerd werd. Ik heb op beide berichten vriendelijk  gereageerd. Bij het eerste bericht werd er ook kritisch gereageerd door mensen. Het zou de persoon zijn eigen schuld zijn als hij onder invloed reed en de 52-jarige die het slachtoffer aangereden heeft zou niet goed meer zien. Ik heb bij dit bericht algemeen gereageerd en ook op één persoon apart gereageerd. Bij de laatste ging ik in op de vraag van iemand ‘hoe je iemand die op de weg lag over het hoofd kon zien’. Bij het tweede bericht was het eigenlijk niet eens echt mogelijk om kritisch te reageren, daarom heb ik ondersteunend gereageerd. Het is een tragische gebeurtenis, waarbij ondersteunend reageren het meest voor de hand lag.

Bij het eerste bericht kreeg ik niet een inhoudelijke respons op mijn reactie, maar er was wel iemand die mijn reactie goed vond en op ‘+1’ geklikt heeft. Ik denk dat dit komt doordat ik heb gereageerd op 1 bepaald persoon. Bij het tweede bericht kreeg ik geen reactie, mogelijk doordat ik geen opvallend commentaar heb geschreven. Het is waarschijnlijk weggevallen in de andere commentaren. Daarnaast is er na mijn reactie niet meer op het bericht gereageerd.

Er wordt voornamelijk gereageerd op kritische commentaren en soms wordt er op vragen gereageerd. Ook wordt er extra gereageerd als er veel gespeculeerd wordt; anderen mensen ergeren zich daar dan weer aan en dit geeft ze reden tot reageren. Daarnaast wordt er veelal op opvallende berichten gereageerd zoals bijvoorbeeld tragische ongevallen en politieke gebeurtenissen.

Gezien het feit dat ik enkel een ‘+1’ reactie heb gekregen op één van mijn berichten, vraag ik mij af of dit systeem nou echt toegevoegde waarde heeft. Naar mijn idee voegt het weinig toe. Hoe denken jullie hier over?

One Comment on “Enkel een ‘+1’”

  1. Ik sluit me wel aan bij jouw mening dat het systeem van comments achterlaten op nieuwsberichten weinig toevoegt. Ik heb het gevoel dat mensen die, vooral anoniem, hun mening daar achterlaten en slechts hun eigen mening als ‘de waarheid’ zien, dit vooral doen uit een soort frustratie of verveeldheid. Erg zonde, en vooral veel negativiteit op nujij.nl.


Leave a Reply

