‘Entertainment man’

‘I argue that greater media choice makes it easier for people to find their preferred content’ (Prior, 2005: 577). Toename van de media-keuze maakt het mogelijk voor politiek geinteresseerde mensen om toegang te krijgen tot meer informatie en om zijn of haar politieke kennis te vergroten. Terwijl, mensen die minder interesse in politiek hebben zich gemakkelijker aan politiek geladen nieuws kunnen ontrekken. Hierdoor ‘nemen’ deze mensen minder politieke informatie ‘op dan ze eigenlijk zouden moeten, volgens de auteur.

In de ‘high-choice environment, de omgeving waarin wij nu leven, vindt er een constante ‘strijd’ tussen politiek (nieuws) en entertainment plaats. Beide, nieuws en entertainment, zijn de hele dag door op verschillende televisiekanalen en websites te zien. De ‘content preferences’ van mensen, bepalen steeds meer wat mesen kijken, lezen en horen. ‘Greater media choice thus widens the ‘knowledge gap”.

De ‘preference-based gaps’ zijn veelal ‘self-imposed’, doordat veel mensen entertainment boven nieuws verkiezen, om de doodeenvoudige reden dat ze entertainment ‘leuker’ vinden. Ik schaar mij zelf ook onder deze mensen, ‘entertainment man’. ‘According to theories of program choice, viewers have preferences over program characteristics or program types and select the program that promises to best satisfy these preferences’ (Prior, 2005: 578).

Voor deze opdracht heb ik gekeken naar mijn nieuws ‘consumptie’ van de afgelopen week. Zoals hierboven al eerder aangegeven, ben ik eerder een ‘entertainment man’. Ik kijk zelden naar het nieuws op de televisie, via het internet is mijn ‘nieuws-consumptie’ zelfs vrijwel nul. ‘One study conducted in the early 1970s showed that 40% of the respondents reported watching programs because they appeared on the channel they were already watching or because someone else wanted to see them’ (prior, 2005: 578). Zo ook op woensdag 21 september. Op woensdag heb ik geen colleges en ben ik meestal thuis. Mijn vader kijkt, wanneer hij avonddienst heeft, altijd om 13.00 uur journaal op Nederland 1. Op deze woensdag heb ik samen met hem naar het journaal gekeken. Het was rond etenstijd (middageten) en mijn vader zat al naar het journaal te kijken, toen ik er bij kwam zitten. Woensdag was dus sprake van het in bovenstaand citaat genoemd geval. Verder heb ik vrijwel elke dag naar De wereld draait door gekeken. Dit programma is iedere werkdag om half acht op Nederland 3 te zien. Het is geen puur nieuwsprogramma, eerder gedeeltelijk, maar het bevat ook veel entertainment en muziek. In de conclusie van het artikel van Prior (2005) maakt hij het volgende punt: ‘In contrast to the view that politics is simply too difficult and complex to understand, this study shows that motivation, not ability, is the main obstacle that stands between an abundance of political information and a well and evenly informed public’ (Prior, 2005: 589). Zelf kan ik concluderen dat ‘motivatie’ bij mij ook een groot obstakel vormt.

In het laatste college ben ik ingedeeld in groep A. Het was aan mij de taak om om het kernargument van een nieuwsartikel te ondersteunen op een positieve wijze en met een ondersteunende toon. Ik heb op een artikel van het Haarlems Dagblad gereageerd. Helaas heb ik hier geen reacties op mogen ontvangen. Het was een artikel in de sectie: Hoofddorp nieuws. Ik denk dat ik geen reactie heb gehad, omdat eigenlijk alleen mensen die in Hoofddorp wonen, dit nieuws lezen. Ook moet het artikel maar net de interesse wekken van een persoon. Verder denk ik dat de grootste obstakel voor het plaatsen van een reactie, het registreren is. Op de site van het Haarlems Dagblad moet je je eerst registreren wil je een reactie kunnen plaatsen op een artikel. Ik denk zelf dat dit voor veel mensen te veel werk is om te doen

Leave a Reply

