Gister, vandaag en nu(.nl)

Nieuws. Ik ben er gek op.

Sinds ik een jaar of 11 ben volg ik het nieuws trouw. Eerst door middel van het Jeugd Journaal, wat mij enorm hielp om de basiskennis van het nieuws tot mij te nemen en ermee te leren omgaan. Vanaf de middelbare school, ik denk de tweede klas, volg ik het RTL nieuws iedere ochtend. Als ik opsta gaat de televisie aan op de achtergrond. Terwijl ik bezig ben om mijn brood te smeren etc. luister ik naar het nieuws.

Het RTL nieuws behandelt naar mijn idee voldoende onderwerpen om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in de wereld. Mocht ik soms nog wat tijd over hebben dan zap ik toch nog even naar het NOS journaal, iedere nieuwszender belicht vaak toch net even andere details en zo zorg ik dat mijn kennis over een nieuwsitem zo breed mogelijk wordt. Vervolgens als ik in de bus stap naar de VU, pak ik mijn BlackBerry erbij en surf naar NU.nl. In het OV heb ik alle tijd om nog eens even de laatste nieuwtjes te lezen. In de trein liggen vaak krantjes van de Metro en de Spits, ook deze voeg ik vaak nog even toe aan mijn verkregen kennis, handig aan deze kranten is dat er vaak ook minder belangrijke onderwerpen in staan die ik toch leuk en interessant vind om te lezen.

Als ik klaar ben met deze reeks aan nieuwsberichten surf ik door naar Twitter en Facebook. Via deze sociale netwerk sites kom ik te weten wat er nog meer gebeurd is en volg ik de laatste nieuwsupdates die ik niet in de krant of op televisie had gezien. Twitter is razendsnel. Als er iets is gebeurd staat dit er binnen no time op, erg gunstig vind ik dat want nieuws moet snel gaan.

Door deze manier van het nieuws te combineren blijf ik goed op de hoogte van alle gebeurtenissen om mij heen. Ik vind dat fijn maar daarnaast zeker ook heel prettig dat ik hierdoor mee kan praten als het gaat over een nieuwsonderwerp. Mensen die het nieuws niet volgen missen naar mijn idee toch een stukje kennis van de wereld en de dingen om je heen. Voor mij is nieuws volgen een ritueel van alledag geworden en kan ik inmiddels niet meer zonder. Het nieuws volgen hoort er gewoon bij en ik vind het leuk.

Echter, door de komst van de keuze uit alle verschillende media wordt de ‘knowledge gap’ of ook wel de kenniskloof steeds groter (Prior, 2005). We hebben in deze tijd zo veel media waaruit we kunnen kiezen, denk aan televisie, radio, kranten, internet en ga zo maar door. Door bijvoorbeeld de vele verschillende televisiezenders, zoals Prior (2005) ook noemt in zijn artikel, zijn er altijd mensen die nauwkeurig het nieuws vermijden en alleen voor de entertainment programma’s gaan en mensen die juist graag het nieuws kijken en dus wel de hoogte blijven. Volgens Prior (2005) verkleint nieuws op televisie de kloof dan wel voor zijn kijkers, maar voor de populatie als geheel wordt de kloof alleen maar groter. Door dit verschil wordt het gat tussen de twee groepen steeds groter en ontstaat er dus die beruchte kenniskloof.

Ik kan dit wel aardig op mezelf toepassen in die zin dat ik bijvoorbeeld op een zondag bijna geen televisie kijk of krant lees. Vaak ben ik aan het werk of slaap ik uit. Hierdoor mis ik veel nieuws en kan ik me goed voorstellen dat als ik dit elke dag zou doen ik ontzettend achter zou lopen wat nieuwskennis betreft. Ik probeer dit dan wel voor mezelf weer recht te zetten door maandags altijd alles weer bij te lezen maar toch gebeurt het wel eens dat ik iets mis. Ook begrijp ik dat als ik mijn informatie alleen zou winnen uit Twitter en Facebook, ik een groot deel van het nieuws mis. Op deze sociale netwerk sites komen regelmatig wel nieuwsitems naar boven maar lang niet alles. Ik ben me hier gelukkig van bewust en gebruik dan ook meerdere bronnen om aan mijn informatie te komen.

Reageren op een nieuwsbericht vond ik moeilijker dan ik dacht. Vaak was het nieuwsbericht naar mijn idee redelijk neutraal en gingen de discussies eronder ook weer nergens over. Echt iets toe te voegen had ik niet. Ik moet ook zeggen dat ik normaal gesproken een passieve nieuwsontvanger ben, snel reageren of een discussie aangaan op een dergelijke site doe ik eigenlijk nooit. Voor deze opdracht leek het me toch leuk het eens te proberen en eens te zien hoe fel mensen zijn op het internet en hoe lang het duurt voordat ik reactie krijg.

Ik heb mij gericht op de nieuwssite NU.nl omdat ik deze site elke dag bekijk via mijn BlackBerry en dus voor mij mijn meest gebruikte nieuwssite op het moment is. Ik heb gereageerd op het bericht over Geert Wilders waarin wordt verteld dat Wilders zetels heeft verloren naar aanleiding van het doe-eens-normaal-debat. Ik heb gereageerd dat Geert eerst maar eens moet leren debatteren en zijn oneliners achterwege moet laten. Een redelijk kritische reactie. Artikel 1.

Op mijn reactie heb ik helaas geen commentaar ontvangen van een andere NU.nl lezer of lezeres wel is te zien dat 6 mensen mijn reactie een + (goede reactie) hebben gegeven en 2 mensen een – (slechte reactie). Ook is er een persoon die na mijn reactie komt met de zin:

‘Zielig allemaal….  Wilders is wel nog steeds de ENIGE die hier nog wat durft te zeggen. De tijd zal het leren.’.

Veel mensen hebben deze reactie met een – beoordeeld. Het is wel een ontzettend actieve discussie onder dit artikel, binnen een uur waren er al weer tientallen reacties bij gekomen waardoor ook mijn reactie in het niet leek te vallen.

Op het volgende artikel geef ik weer een kritische reactie. Artikel 2

Mevrouw de Kamervoorzitter beweert in dit artikel dat zij in het doe-eens-normaal-debat expres niet heeft ingegrepen omdat zij vindt dat politici elkaar met woorden moeten kunnen aanvallen. Vervolgens wordt er nog aan toegevoegd dat Rutte zijn mond had moeten houden toen hij werd uitgekafferd en het aan haar moest overlaten. Maar ingrijpen deed ze niet. Ik heb gereageerd dat Mevrouw Verbeet niet alleen verwijten moet maken naar media en politici maar de schuld op zich moet nemen. Het is haar taak het debat in goede wegen te leiden en te handhaven. Dit soort zinloze discussies mogen niet voorkomen. De schuld op een ander schuiven is te simpel.

Op deze kritische reactie heb ik tot nu toe nog geen reactie mogen ontvangen helaas. Ik vermoed eigenlijk dat je het snelste een reactie uitlokt als je tegen de menigte ingaat. In de meeste artikelen waarop ik heb gereageerd ging mijn kritische blik aardig mee met het gros van de mensen. Mensen zijn naar mijn mening wel een stuk feller op internet, ik heb hier en daar wat reacties en discussies bekeken en ik denk dat een persoon zich toch een stuk zekerder en sterker voelt zo anoniem achter zijn computer.

Toch is al dat reageren en debatteren niets voor mij. Ik voel geen voldoening na het uiten van mijn mening aan anoniem internet. Natuurlijk kan ik begrijpen dat anderen dat misschien wel hebben en moet de optie gewoon blijven bestaan, maar ik heb dat niet zo. Ik praat liever met de mensen om mij heen over een nieuwsitem en wissel zo verschillende ideeën en visies uit, dan weet ik ook wie het zegt.

Roxanne Steijger

3 Comments on “Gister, vandaag en nu(.nl)”

  1. wfilius says:

    Het is inderdaad moeilijk om te reageren op een krantenbericht, ik vond het ook lastig want het is vaak algemeen geschreven. Heb je inmiddels al wel een reactie gehad?

  2. stefanboerlage says:

    Ik heb inderdaad ook niks met die anonieme discussies op het internet. Dat het anoniem kan is natuurlijk een groot voordeel – zonder schaamte zeggen wat je denkt, woehoe – maar ik denk dat het daardoor ook meestal een kwestie wordt van elkaar overschreeuwen en de aandacht trekken DOOR JE MENING STERKER TE MAKEN (of sterker op te schrijven?). Het heeft opzich wel potentie, denk ik – maar mij is het ook meestal te leeghoofdig 😉

    • mdk630 says:

      Ja, daar ben ik het wel mee eens. Denk niet dat er heel veel kans in zit om elkaar anoniem onder een krantenbericht te overtuigen. Hiervoor is het te afstandelijk. Dit is denk ik ook één van de redenen waarom ik nooit op zo’n bericht reageer.


Leave a Reply

