Horoscoop of debat?

Ik moet toegeven dat ik niet een trouwe nieuwslezer/kijker ben. Ik probeer iedere ochtend het nieuws te kijken maar vaak ben ik te laat voor werk of school en moet ik stressend de deur uit. Half slapend in de bus lees ik de spits maar dan wel alleen de delen die mij op dat moment interesseren.  Meestal zijn dat in de vroege uurtjes niet het nieuws van het allerhoogste niveau. Ook op mijn werk kijken we allemaal eerst naar de horoscoop in plaats van de voorkant van de krant. Niet erg professioneel natuurlijk! Eenmaal thuis kijk ik op nu.nl wat het belangrijkste nieuws is of kijk ik het journaal. Maar echt een vast rooster in nieuwsconsumptie heb ik niet, het verschilt per dag net waar ik zin in heb!    

 

Dit is te vergelijken met het onderzoek van Prior (2005). Prior vertelt hierin dat er door het toenemende aantal media de keuze in televisieprogramma’s en internetsites is toegenomen. Je kunt nu zelf bepalen wat je op welk moment wilt zien. Personen die geïnteresseerd zijn in politiek zullen deze nieuwsuitzendingen volgen en personen die dit juist verschrikkelijk vinden zullen dit ontwijken. Door deze toenemende consumptiekeuze ontstaat er dus een steeds groter wordend gat tussen deze twee soorten ‘personen’: De Knowledge gap.
Dit zie je ook terug in mijn nieuwsconsumptierooster. Ik heb dagen dat ik gewoon geen zin heb om politiek te volgen, terwijl ik het op andere dagen heel interessant vind. Soms kies ik voor entertainment en soms voor pure informatie. Maar er zijn dus ook personen die alleen informatie opzoeken of juist alleen entertainment. Deze scheiding wordt, volgens Prior, alleen maar groter als het aantal media en aanbod van nieuws groter wordt.

Ik heb besloten om een reactie achter te laten op Telegraaf.nl. Daar laten meerdere mensen reacties achter dus is de kans groter dat er gereageerd wordt.  Bij het artikel waarop ik heb gereageerd stonden al 56 reacties. Na mijn reactie zie ik nog meer reacties binnenstromen, alleen niemand reageert echt op elkaar. Iedere persoon vertelt kort en persoonlijk wat zij van het bericht vinden, zonder echt de andere reacties te bekijken. Jammer, want er zou dan een echte discussie kunnen ontstaan. Maargoed, voor een discussie kan je ook altijd nog naar het forum van de Telegraaf gaan. Ook verschillen de reacties van positief tot negatief, maar dat schijnt niemand erg te vinden. Ik denk dat een site als Telegraaf.nl (en dan de nieuwsberichten) niet de juiste plaats is om een reactie te verwachten. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn artikel liggen.

Leave a Reply

