It’s all about the news!

Ik wist al van mezelf dat ik altijd, waar ik ook ben, op de hoogte wil blijven van de gebeurtenissen in de wereld. Het is denk ik zowel een soort van angst om dingen te missen en niet over ergens mee kunnen praten, als nieuwsgierigheid om alles te weten. Ik volg dan ook veel verschillende soorten nieuws.

Om de dag te beginnen kijk ik meestal het rtl ontbijtnieuws. Dit vind ik een goede manier om snel up-to-date te zijn voordat ik naar school of naar werk moet. Gedurende de hele dag check ik ook minstens drie keer de nieuwssite nu.nl (dankzij mijn smartphone). En als ik ’s middags thuis ben probeer ik ook een keer het NOS journaal te kijken. Ook lees ik vaak gratis kranten zoals de Metro, de Spits en de Pers. Ten slotte kijk ik dan ’s avonds nog het rtl nieuws van half 8. Daarnaast heb ik gemerkt dat via social media als facebook of twitter sommig nieuws mij sneller bereikt dan nu.nl. Deze week werden in de Tweede Kamer de algemene beschouwingen gehouden, waar het hard tegen hard ging. De opmerking, ‘doe eens normaal man’, die Wilders richting Rutte maakte, was al een hot topic op twitter voordat er op nu.nl over bericht werd.

Volgens Prior (2005) hebben mensen meer kennis bij een zo breed mogelijke keuze voor media. Ook wordt er veronderstelt dat de kenniskloof hierdoor wordt vergroot. Als ik deze resultaten op mezelf betrek, ben ik dus iemand die veel kennis heeft omdat ik veel verschillende soorten media gebruik. Door deze verschillende vormen van nieuwsmedia te volgen, krijg ik, naar mijn mening, een zo compleet mogelijk beeld van wat er speelt in de wereld. Het nieuws wordt zo van allerlei kanten belicht: vanuit het opzicht van de pers, maar ook vanuit het publiek. Dit gebeurt door middel van social media als twitter, facebook en niet onbelangrijk: blogs.

Dit brengt me gelijk bij deel 2 van de opdracht, op een nieuwsbericht reageren. Ik heb voor nujij gekozen, wat een onderdeel is van nu.nl. Dit is eigenlijk een soort blog: mensen kunnen links van nieuwsartikelen plaatsen en daarover een discussie beginnen. Zoals ik al zei, deze week stonden de algemene beschouwingen centraal in de Tweede Kamer. Een populair onderwerp om over te discussieren. En al helemaal na de uitspraken van Geert Wilders. Ik heb dan ook een topic gekozen wat hiermee te maken heeft. Namelijk de reactie op de discussie Wilders-Rutte van Tweede Kamer voorzitter Gerdi Verbeet. Het leek me wel ‘spannend’ om een kritische reactie te geven; dat Verbeet had moeten ingrijpen. Hier is mijn reactie terug te lezen.

Er is niet echt specifiek op de reactie gereageerd. Ik merkte wel dat veel mensen het met me eens waren, en een soort eigen betoog plaatste. Er werd dus niet echt op elkaars reactie ingegaan. Ik denk dat je, als je een specifieke reactie wil uitlokken, juist tegen de menigte in moet gaan. Dus in dit geval een reactie plaatsen waarin duidelijk wordt dat je het eens bent met Verbeet. Als dit ook heel kritisch wordt weergegeven zullen er zeker mensen zijn die hier op reageren.

Leave a Reply

