Journalism Assignment

Ik begin mijn dag altijd met het RTL ontbijnieuws op tv, terwijl ik mijn ontbijt eet. Als ik dan nog tijd over heb kijk ik ook nog even het NOS journaal. De belangrijkste onderwerpen komen natuurlijk bij beide programma’s naar voren maar daarnaast besteden ze ook aan andere verschillende nieuwswaardigheden aandacht. Soms constateer ik ook dat het ene medium vermeld dat er bijvoorbeeld 3 schoten gelost zijn terwijl het andere medium over 4 schoten spreekt. Dit vind ik vreemd. Je zou denken dat ze goed onderzoek doen en hun bronnen checken. Dit blijkt dus niet altijd het geval.

Dit is natuurlijk niet het enige moment van de dag dat ik mezelf een update geef van de gebeurtenissen in de wereld. Door de dag heen kijk ik ook afentoe via mijn mobiele telefoon op nu.nl. Heel af en toe, als ik bij mijn ouders ben en moet wachten, lees ik ook weleens het Parool. Verder haal ik mijn nieuws eigenlijk nergens vandaan.

Daarnaast kijk ik ook nogweleens het nieuws in de avond, als ik rond 6 uur thuis ben. Dit is echter meestal niet het geval. Het blijft dus voornamelijk bij het ochtendnieuws en door de dag heen zo nu en dan een update via nu.nl.

Prior (2005) stelt dat er sprake is van een knowledge gap en dat deze zich steeds verder uitbreid. Het is namelijk zo dat de mensen die graag geïnformeerd worden en graag continu willen weten wat er gaande is in de wereld steeds meer mogelijkheden hebben om aan die informatie te komen en dit wordt daarom steeds makkelijker. Mensen die hier niet in geïnteresseerd zijn kunnen zich er echter ook makkelijker aan onttrekken. Dit leidt ertoe dat er een gat ontstaat tussen deze groepen.

Als ik dit op mezelf betrek, constateer ik dat ik toch bij de groep mensen hoor die graag door de dag heen informatie opzoeken over wat er allemaal in de wereld gebeurt.  Ik vind het ook niet prettig als ik ’s ochtends het nieuws heb gemist omdat ik dan het idee heb dat ik niet meer goed op de hoogte ben. Ik zal dan ook zodra het mogelijk is het nieuws even bekijken via mijn telefoon.

Ook spreekt Prios (2005) van een enorme groei van beschikbare informatie met betrekking tot de politiek. In tegenstelling tot wat men zou verwachten is de kennis over politiek echter niet erg veranderd. Dit lijkt misschien vreemd, omdat je zou verwachten dat men door de enorme groei van beschikbare informatie beter geïnformeerd zou zijn en dus een grotere kennis heeft. Ik snap het echter wel. Het is namelijk zo dat men zich eraan bloot moet stellen en ervoor open moet staan om het in zich op te nemen. Als ik eerlijk ben, verslapt mijn aandacht ook als het nieuws op een onderwerp overgaat dat te maken heeft met politiek. Mijn interesse ligt hier niet en dus sta ik even op om snel nog wat thee in te schenken.  In dit opzicht hoor ik dus eigenlijk weer bij de mensen die het nieuws uit de weg gaan. Ik zou dus kunnen constateren dat ik bij beide groepen mensen hoor, afhankelijk van het onderwerp nieuws.

Ik ben op nu.nl gaan kijken naar een artikel. Uiteindelijk heb ik dit artikel uitgekozen. Ik had, aangezien ik in de positieve groep zat, de volgende reactie geplaatst:

De man heeft zijn opa en oma neergestoken. Daarnaast ook nog zijn hond! Het is duidelijk dat deze man gevaarlijk is. De politie schiet niet zomaar mensen neer. Ik denk overigens nieteens dat de politie de laatste tijd sneller schiet, ik denk dat er na een aantal spraakmakend incidenten meer aandacht aan wordt besteed door de media, waardoor het lijkt dat er meer schietincidenten plaatsvinden.

Ik heb nog geen reactie ontvangen. Het bericht was al van gisteren dus het kan zijn dat ik daarom nog geen reactie heb. Het kan ook zijn omdat ik een redelijk neutraal bericht heb geplaatst. Ik heb het wel een beetje opgenomen voor de politie maar heb geen extreme standpunten aangenomen.. Voornamelijk berichten die gingen over het feit dat de politie nogal schietgraag is en er de laatste wel erg veel schietincidenten hebben plaatsgevonden krijgen een reactie, voornamelijk de negatieve berichten dus. Ik vind dit ook wel logisch. Als iemand een extreem bericht plaatst waar je het mee eens bent zul je je niet zo gauw geroepen voelen om te plaatsen: “vind ik ook”. Als iets echter  in je verkeerde keelgat schiet zul je eerder geneigd zijn hier een opmerking over te plaatsen en voel je de drang je zegje te doen. Ik wacht het af, als ik toch nog een reactie krijg zal ik mijn blog updaten.

 

 

 

One Comment on “Journalism Assignment”

  1. wfilius says:

    Ik ben het helemaal eens wat betreft het feit dat het vreemd is dat het ene medium dit zegt en het andere medium dat. Op ‘De Tv Draait Door’ bij DWDD komt dit ook erg vaak voor, deze fout wordt regelmatig door de media gemaakt, waarschijnlijk is het inderdaad toch moeilijk voor ze om hun bronnen te checken.


Leave a Reply

