Let me entertain you

Het eerste wat ik doe als ik ’s ochtends opsta, is de radio aanzetten. Het ochtendprogramma ‘Evers staat op’ maakt het meteen al wat dragelijker dat ik zo vroeg op moet. Het vermakelijke programma is niet alleen grappig, maar ook zeer actueel. Ze bespreken het nieuws en de laatste feitjes en hebben altijd wel hun mening klaar. Vervolgens stap ik de trein in met een Metro in mijn hand. Toch ook nog even de krant doorkijken voor wat interessante artikels, maar echt goed lezen doe ik maar zeldzaam. Meestal even mijn horoscoop checken, de column en de wat kleinere berichtjes lezen. Maar ook de Metro is meer een vermakelijke krant in plaats van een goede inhoudelijke krant. En ’s avonds is mijn verlangen naar nieuws al helemaal minimaal. Het journaal kijk ik bijna nooit, alleen als er iets bijzonders is gebeurd, wat ik dus al via de radio heb gehoord of in de krant heb gelezen. Wel kijk ik vaak het programma ‘De wereld draait door’. Dit programma bekend om de combinatie van informatie en entertainment met actueel nieuws, commentaren, muziek, kunst en nog meer spreekt mij dan ook meer aan dan het journaal. Kortom, over het algemeen heb ik liever informatie en inhoud in combinatie met entertainment. Zowel op de radio, in de krant als op televisie is ‘infotainment’ dan ook wat mij het meest aanspreekt.

Als ik kijk naar het artikel van Markus Prior (2005) dan zou ik mezelf indelen in de groep van de in entertainment geïnteresseerde mensen. Ik ben wel geïnteresseerd in nieuws maar ik ben er niet bewust naar opzoek. Dus omdat ik zoveel keuze heb, kies ik inderdaad liever voor een entertainment programma. Volgens Prior zou deze grotere media keuze zorgen voor een grotere kennis gat. Nou heb ik gelukkig nog mijn ouders die absoluut in nieuws geïnteresseerde mensen zijn. Zij kiezen wel bewust voor politiek inhoudelijke programma’s . Dus moet ik soms wel meekijken. Ik moet dan eerlijk zeggen dat als je eenmaal zo’n programma kijkt het hartstikke interessant is. Dus mijn in entertainment geïnteresseerd gedrag wordt weer gecompenseerd met de inhoudelijke programma’s van mijn ouders. Het ligt denk ik ook aan de leeftijd.

Voor de tweede helft van de opdracht moest ik een positief commentaar geven op een artikel. Het gaat over dat kleinere labels weggaan bij Spotify omdat ze minder geld krijgen dan de grotere labels. Ik heb geschreven dat ik de kleinere labels helemaal begrijp en ik dat ik het er ook mee eens ben dat consumenten betalen voor muziek. Een reactie heb ik nog niet gekregen. Maar dat vind ik wel logisch. Ik lok ook geen reactie uit met een positieve commentaar. Andere reacties die de stelling juist tegen spreken krijgen eerder een reactie. Of commentaren waar vragen in staan, daar wordt ook eerder op gereageerd. Dus als je kritisch bent en vragen stelt, zullen andere mensen er waarschijnlijk eerder op reageren.

Hieronder nog de link met het artikel en mijn commentaar:

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/09/23/spotify-loves-facebook-maar-muzikanten-morren/

One Comment on “Let me entertain you”

  1. roosaerts says:

    Ik herken mezelf sterk in u verhaal! Ik sluit mezelf ook aan bij de entertainment groep. Maar, tegelijkertijd ben ik me bewust van de positieve invloed van mijn politiek gëëngageerde ouders om het evenwicht te houden!


Leave a Reply

