Nieuw, nieuwer, nieuws

Wakker worden met het nieuws op de wekkerradio, ontbijten met de krant en vervolgens in de bus en de trein met de Spits op weg naar college. Zo zit mijn ochtend gelijk al vol nieuws en ben ik weer helemaal op de hoogte van alle ontwikkelingen. Het nieuws is zo veranderlijk als wat, maar de nieuwsconsumptie verandert ook steeds meer. Verandert het nieuws dat toch in iets nieuws?

Wat opvalt is dat ik voornamelijk gebruik maak van oude media, zoals radio en krant. Nieuws via de televisie volg ik alleen als er niks anders op de televisie is of als mijn ouders het toevallig kijken en ook nieuwssites bezoek ik zeer weinig. Nu ik dit opschrijf voel ik me toch wel een beetje ouderwets, aangezien steeds meer mensen het nieuws via nieuwe media tot zich nemen, in plaats van via de ‘papieren versie.’

Ikzelf heb niet echt de behoefte om de hele dag op de hoogte te worden gehouden van alle ontwikkelingen in Nederland en de wereld. Daarnaast, als er iets erg gebeurt hoor je het vaak toch wel via anderen of lees je het op sociale media als Facebook en twitter. Ik denk dat wij tegenwoordig ook onbewust in aanraking komen met nieuws. Op hyves (kennen jullie het nog?) bijvoorbeeld, zijn op de startpagina de belangrijkste nieuwsgebeurtenissen waar mensen over berichten te zien. Maar ook op Facebook en twitter berichten mensen over nieuwsitems. Neem bijvoorbeeld de aardbeving die pas geleden in Nederland plaatsvond: binnen no time waren er talloze tweets en Facebookberichten.

Hierdoor denk ik dat we tegenwoordig allemaal te maken hebben met nieuws via nieuwe media. Volgens Prior (2005) zal dit ervoor zorgen dat we meer politieke kennis hebben en sneller zullen gaat stemmen als het nieuws onze voorkeur heeft als mediatype, maar als we een voorkeur voor entertainment hebben zal dit effect averechts werken.
Als ik moet kiezen heeft entertainment toch echt mijn voorkeur en het klopt zeker dat ik weinig politieke kennis heb en niet snel ga stemmen. Toch ben ik het niet helemaal eens met Prior (2005). Hij stelt dat je op nieuwe media zoals internet naar informatie zoekt die jouw voorkeur heeft, maar als ik naar mijn eigen nieuwsconsumptie via de ‘oude’ media kijk, doe ik eigenlijk precies hetzelfde. Tijdens het lezen van de krant lees ik alleen de artikelen die ik leuk vind om te lezen en de andere artikelen, waar dus ook de politieke artikelen onder vallen, sla ik over.

De volgende stap is het bezoeken van een nieuwssite. Dus ik, degene van de ouderwetse media, ga nu toch echt met de tijd mee door een nieuwsartikel op het internet te lezen en er zelfs op te reageren. Op 22 september staat er een artikel op nu.nl over de relschoppers bij Stadion Feijenoord. Foto’s van de relschoppers zijn op internet geplaatst en zullen binnenkort ook op billboards te zien zijn. Ik behoor tot groep A, de positieven, dus reageer dat ik dat ik het een prima actie vind van de politie en dat ik denk dat anderen hiervan zullen leren. Je wordt toch immers niet echt blij als je je hoofd levensgroot voorbij ziet komen op een billboard.

Maar helaas, tot vandaag en net als bij mijn berichten naar de celebraties, heb ik geen reactie gehad. De gedachten dat het misschien dan toch aan mijzelf ligt speelt even in mijn hoofd, maar als ik de andere berichten en reacties doorneem blijkt dat er vooral wordt gereageerd op mensen die maar wat onzin uitkramen. Verder zijn er vooral reacties op mensen die tegen de aanpak van de politie zijn en eerlijk gezegd had ik dat wel een beetje verwacht, aangezien de meeste reacties met het besluit van de politie instemde. Negatieve berichten vallen dan meer op en zullen daarom denk ik meer reacties krijgen. Het lijkt mij ook leuker om te reageren op iemand waar je het niet mee eens bent dan om te reageren met “dat vind ik ook”.

Voor alsnog blijf ik gewoon lekker mijn krantje lezen. Ik moet zeggen dat ik het niet eens zozeer lees vanwege het nieuws, maar meer omdat het een soort ochtendritueel is geworden. Al met al, nieuws is dus toch een beetje iets nieuws geworden. We worden niet alleen op hoogte gehouden over alle ontwikkelingen, we houden tegenwoordig ook elkaar op de hoogte!

Als laatste wil ik nog even terugkomen op het college over privacy. De politie van Rotterdam heeft dus foto’s geplaatst van de relschoppers op internet en binnenkort ook op billboards. Vinden jullie dit een schending van privacy of is dit juist een goede aanpak, omdat het goed is voor de maatschappij. En denken jullie dat sociale media ook kunnen bijdragen in soortgelijke situaties?

2 Comments on “Nieuw, nieuwer, nieuws”

  1. Ik vind dit een goede aanpak, omdat de maatschappij het probleem dan kan oplossen. Zie ook de foto van het meisje dat de Iphone van iemand had gestolen en een foto meegemaakt die automatisch gepost werd. Zo ging de foto van haar over heel Facebook ging het slachtoffer op zoek naar de mogelijke dader.

  2. […] Talk about reading the news as a ritual, especially the paper (e.g. rhoost) but also on phone (e.g. joyce, laura”I must say that I read not so much because of the news, but more because it has become a sort of morning ritual (Fleurw)” […]


Leave a Reply

