Nieuw, nieuwer, nieuws.

Door na te denken over mijn nieuwsconsumptie ben ik er achter gekomen dat ik best veel verschillende media gebruik om achter het nieuws te komen. Zo lees ik elke dag wel de Metro en de Pers als ik met het openbaar vervoer reis. Dit is om het nieuws te kunnen lezen maar stiekem ook om de reis iets minder lang te laten duren. Ik probeer elke avond naar het journaal, meestal het RTL nieuws, te kijken en check meerdere keren per dag een nieuwssite. Ik moet eerlijk toegeven dat dit de site van de Telegraaf is en de site van Pownews (dit is ook mijn startpagina). Ik maak gebruik van deze verschillende media omdat ik vind dat ze het nieuws allemaal op hun eigen manier belichten. Een krant is het laatst met het nieuws, daarom vind ik internet handig om echt het allerlaatste nieuws te kunnen zien.

De uitkomt van onderzoek van Prior (2005) is dat de ‘knowledge gap’ groter wordt door internet en kabel tv. Dit komt door grotere keuze in media. Mensen die toch al nieuws kijken, krijgen nu toegang tot meer nieuws. Mensen die echter van entertainment houden krijgen hier meer toegang tot en zien minder van het nieuws. Voordat ik met het openbaar vervoer reisde, keek ik ook al het journaal. Nu ik ook toegang heb tot de gratis kranten van het openbaar vervoer, lees ik deze ook. Ik heb dus meer toegang gekregen tot nieuws en maak hier ook gebruik van. Mensen die sowieso al niet geïnteresseerd zijn in het journaal, zullen denk ik ook niet zo snel een krant meepakken als ze met de trein reizen. Mijn persoonlijke bevindingen komen dus overeen met het onderzoek dat Prior in 2005 deed.

Ik heb gekozen om een reactie achter te laten op een nieuwssite die ik (nog) niet regelmatig bezoek. Mijn keuze is de site nu.nl geworden en de reacties van deze site vinden plaats via de site nujij.nl. Je kunt hier ook reageren op artikelen van andere sites. Helaas moet ik wel een account aanmaken voordat ik een reactie kan en mag plaatsen. Ik ga een reactie plaatsen op het artikel ‘GGZ pleit voor gedwongen behandeling’  (http://www.nu.nl/binnenland/2624590/ggz-pleit-gedwongen-behandeling.html). De GGZ Rivierduinen doet een beroep op de regering om een gedwongen behandeling mogelijk te maken bij mensen die de zorg mijden, zoals Tristan van der Vlis. Ik ga reageren op iemands reactie die het ook eens is met het artikel. Dat moeten we wel willen. Dan waren er in minders slachtoffers gevallen. Een schizofreen die geen medicijnen wil nemen en ‘ s nachts leeft in plaats van overdag en dan gezellig eev vuurtje gaat stoken in de woonkamer omdat hij het koud heeft en daarna de buurman te lijf gaat die komt klagen omdat hij denkt dat hijhet een dinosaurus is. Mijn reactie hierop is: Helemaal mee eens! Dan waren er inderdaad minder slachtoffers gevallen. En daar gaat het toch ook voor een groot deel om?

Ik heb hier nog geen antwoord op gekregen. Ik heb wel een vraag gesteld in mijn reactie maar toch heeft hier niemand op gereageerd. Ik denk dat er is niet op mij gereageerd, omdat ik reageerde op een andere reactie. Mij valt op dat op nujij.nl vooral wordt gereageerd op mensen die veel informatie erbij zetten over de zaak zelf. Omdat ik geen goede informatie heb over de GGZ kon ik ook niet op een inhoudelijke manier reageren. Ook wordt er vaak gereageerd op mensen met een uitgesprokenere mening. Mijn reactie bevatte geen uitgesproken mening.

Leave a Reply

